Slecht werkende IT-voorzieningen belemmeren productiviteit
In het onderzoek komen verschillende factoren naar voren die de productiviteit belemmeren. Zo geeft een derde van de respondenten aan zich slecht te kunnen concentreren op kantoor, doordat er te veel herrie is. Maar niet alleen het geluid is een storingsfactor op kantoor. Ruim één op de drie werknemers kan regelmatig zijn werk niet goed doen doordat de IT-voorzieningen (hard- en/of software) niet goed werken. Deze hinder heeft mogelijk ook een negatief effect op hoe tevreden men is over de IT-afdeling. Zo geeft bijna één op de vijf (18%) medewerkers aan ontevreden te zijn met hun IT-helpdesk. Voornamelijk werkenden bij financiële instellingen hebben ergernissen. Daar is 28 procent ontevreden over de IT-helpdesk.
Richard Stassen, Director Operations bij PEAK-IT: “Het is storend als je regelmatig niet optimaal kan werken door slecht werkende IT-voorzieningen. Dit heeft ook onnodige kosten tot gevolg. Daarbij is het jammer om te zien dat IT-afdelingen bij zoveel werknemers voor ergernissen zorgen. Als medewerkers problemen ervaren met de hard- of software, is het van essentieel belang dat zij snel weer op weg worden geholpen om onbezorgd te kunnen werken. Dit draagt enerzijds bij aan een positief gevoel over de werkplek en anderzijds stimuleert dit de arbeidsproductiviteit. Bovendien is het van belang om continu te investeren in de ontwikkeling en soft skills van de Servicedeskmedewerkers om zo de eindgebruiker goed te kunnen ondersteunen.”