KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Facilitair»Onderzoek TwynstraGudde: Werkplezier en duurzaamheid winnen van hybride werken
Facilitair

Onderzoek TwynstraGudde: Werkplezier en duurzaamheid winnen van hybride werken

3 april 20254 Min leestijd
kantoorkosten per medewerker naar 9 469 euro1
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Hybride werken raakt uit de gratie. Slechts 29 procent van de organisaties ziet het nog als belangrijkste prioriteit voor 2025, terwijl in 2023 dat nog 49 procent was. Dat blijkt uit het Facility & Workplace Marktonderzoek 2025, uitgevoerd door TwynstraGudde en en branchevereniging Facility Management Nederland (FMN). De aandacht verschuift zichtbaar naar thema’s als duurzaamheid, kostenreductie, welzijn en strategische huisvesting.

Voor het jaarlijkse onderzoek werden bijna 300 professionals uit het facilitaire werkveld bevraagd naar hun visie op de toekomst van werkplek en facility management. De resultaten schetsen een duidelijk beeld van een sector in transitie.

Minder hybride werken, meer mensgericht

De dalende prioriteit van hybride werken is opvallend. Waar dit thema tijdens en na de pandemie nog gold als dé motor van verandering, lijkt het momentum te keren. In plaats daarvan groeit de behoefte aan een mensgerichte werkomgeving.

  • Werkplezier en welzijn worden belangrijker: 61% noemt het verhogen van werkgeluk een topprioriteit.
  • Duurzaamheid stijgt ook op de agenda: 57% van de respondenten zet in op verduurzaming van de werkomgeving.
  • Strategische huisvesting wordt door 45% genoemd als focuspunt.

Volgens onderzoeker Henny van Egmond van TwynstraGudde staan organisaties op een kruispunt: “We komen uit een periode waarin technologie en flexibiliteit centraal stonden. Nu draait het om betekenisvol werk, sociale cohesie en toekomstbestendige gebouwen.”

Duurzaamheid blijft speerpunt

Duurzaamheid staat bij 82% van de respondenten bovenaan de prioriteitenlijst voor 2025. Bijna alle organisaties (97%) hebben doelstellingen op dit vlak geformuleerd. 39% mikt op doelen tot 2030, vaak in lijn met internationale richtlijnen zoals de Sustainable Development Goals (SDG’s).

Hoewel duurzaamheid momenteel centraal staat, verwacht men dat het over vijf jaar minder expliciet wordt benoemd – mogelijk doordat het dan volledig is geïntegreerd in de bedrijfsvoering.

Kostenbeheersing: 55% mikt op besparing in 2025

Naast duurzaamheid is kostenmanagement een belangrijk thema. Maar liefst 55% van de facility managers heeft een concrete besparingsdoelstelling voor 2025. De gemiddelde beoogde besparing ligt op 12%, terwijl een aanzienlijk aantal organisaties zelfs mikt op 20%. Deze ambities sluiten aan bij de taakstelling van 22% uit het rijksregeerakkoord.

Technologie in opmars

Na een relatieve daling in belang vorig jaar, maakt technologie een duidelijke comeback. 35% van de FM-professionals ziet het als belangrijk thema in 2025, en 37% verwacht dat dit thema in 2030 zelfs dominant zal zijn. Vooral adviesbureaus, leveranciers en onderwijsinstellingen noemen technologie als driver van innovatie binnen het werkveld.

Samenwerking als succesfactor

Nu gemiddeld twee derde van de diensten wordt uitbesteed, wordt effectieve samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer steeds belangrijker. Goede ketenregie draagt volgens het onderzoek bij aan hogere kwaliteit, meer innovatie en betere aansluiting op organisatiedoelstellingen.

Samenwerking over disciplines heen

Een ander belangrijk signaal uit het onderzoek is de toenemende integratie tussen afdelingen. Facility Management werkt steeds vaker samen met HR, IT en vastgoed bij het vormgeven van de werkomgeving. 71% van de respondenten geeft aan dat multidisciplinaire samenwerking noodzakelijk is om tot effectieve oplossingen te komen.

Strategisch FM

Ook blijkt dat de rol van facility management zelf verandert. Van ondersteunend en uitvoerend, verschuift de focus naar strategisch en adviserend. “FM is geen kostenpost meer, maar een hefboom voor organisatiedoelen”, aldus Van Egmond.

Groei in alle deelmarkten.

De facilitaire markt toont in alle segmenten groei, met de sterkste stijgingen bij:

  • Beveiliging: +11%
  • Schoonmaakdienstverlening: +11%
  • Integrated Facility Management (IFM): +6%
  • Contractcatering: +5%
  • Wagenparkbeheer: +3%

Technisch beheer blijft, net als vorig jaar, nagenoeg stabiel met een minimale groei van 0,9%.

Als we kijken naar de verdeling binnen de markt (exclusief vastgoed), springt wagenparkbeheer eruit met een aandeel van 29%. Gevolgd door:

  • Schoonmaakdienstverlening: 19%
  • Technisch beheer en onderhoud: 18%
  • Integrated Facility Management: 13%
  • Overige diensten (o.a. contractcatering, beveiliging, afvalbeheer, printservices en textielservice): 21%

Uitbesteding stijgt verder

De uitbestedingsgraad van facilitaire producten en diensten blijft oplopen en komt in 2024 uit op 67%. In 2023 lag dit percentage nog op 61%, in 2021 op 54%. Diensten zoals groenvoorziening, schoonmaak, afvalbeheer, catering en verhuisservices worden het vaakst aan externe partijen toevertrouwd.

Opvallend is de opkomst van single service-leveranciers. Steeds meer organisaties kiezen voor gespecialiseerde aanbieders in plaats van integrale of multi-servicepartners. Dit leidt tot een dynamischer inkooplandschap met nadruk op flexibiliteit en maatwerk.

De uitkomsten van het onderzoek worden op 11 april gepresenteerd tijdens het event Future WorkPlace in Utrecht.

 

 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelBlije exposanten en bezoekers op SPOT ON RETAIL
Volgende artikel Boekhandel Osinga: een vertrouwde naam verdwijnt, maar het verhaal gaat verder

Gerelateerde berichten

3. steelcase

Megafusie in kantoormeubilair: HNI neemt Steelcase over voor 2,2 miljard dollar

Dubbele nominatie voor PodOra™ bij de Benelux Office Products Awards 2025:

Dubbele nominatie voor PodOra™ bij de Benelux Office Products Awards 2025

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!