Het is weer eens zover. Een hele nieuwe sector ontwikkelt zich voor de ogen van onze branche en de kantoorvakhandel, of hoe je hem tegenwoordig ook noemen wilt, laat deze grotendeels links liggen. Ik heb het over de razendsnelle opkomst van hybride werken en de aanverwante groei van het fenomeen unified communications oftewel UCaaS (Unified Communications as a Service). Oplettende lezers weten dat Magenta ook een soortgelijk platform heeft voor de IT en Telecom (www.tbmnet.nl) en dat we daar veel over dit fenomeen publiceren.
Unified communications is sinds de start van de coronapandemie hot. Iedereen moest thuiswerken, Microsoft Teams en Zoom gingen door het dak en ook de verkoop van eenvoudige webcams ging als een dolle. Tot zover nog niks aan de hand. Maar grote organisaties gingen al snel voorsorteren op het gegeven dat in de toekomst overleggen vaak hybride zouden zijn. Dat betekent met een deel van de deelnemers op afstand, die dus inloggen met video. En toen werd het interessant en ontstond een heel nieuwe tak van sport; het ombouwen van kantoren en het inpassen daarin van videorooms, van klein tot groot. Want waar vroeger alleen de prestigieuze boardroom een megascherm had voor videomeetings (wat zelden werd gebruikt), moeten nu álle overlegruimtes, van klein tot groot worden voorzien van beeld en geluid. Waar de boardrooms meestal werden ingericht door av-specialisten, biedt die nieuwe marktkansen voor IT- en Telecom resellers, die immers de software al leveren voor unified communications. Leveranciers als Lydis (Yealink), Logitech, Jabra, EPOS, Poly, Neat, en ik kan wel even doorgaan, spelen daar gretig op in.
Maar welke branche ligt het meest voor de hand om garen te spinnen bij deze nieuwe sector? Welke branche is al actief binnen kantoorinrichting en heeft kennis van inrichting én hardware? Ik dacht, de kantoorbranche. Maar er zijn nog te weinig vakhandels die hier serieus op inspringen.
Is het te laat? Volgens mij nog niet, want grote organisaties hebben hun zaakjes rond video vergaderen al een eind op orde. Maar binnen het MKB, toch grotendeels de doelgroep van onze lezers, is er nog een wereld te winnen. Kortom, pak deze kans en win!