In november stelt de Workspace Design Show (woensdag 5 tot en met donderdag 6 november 2025, RAI Amsterdam) niet alleen de vraag hoe de werkplek zou moeten zijn; het laat je ook het antwoord voelen. In Hal 5 hebben vijf van Nederlands meest creatieve ontwerpstudio’s gesprekken omgezet in sfeer, theorie in tactiliteit en gesprekken op de werkplek in ruimtes die je kunt ruiken, horen, veranderen en als je eigen kunt claimen. Achter elke ruimte schuilt een persoonlijk verhaal, van stille rituelen tot onverwachte inspiratievonken.
Design Talks Space, ontworpen door UNS, gesponsord door Big Brands
Deze ruimte is ontstaan uit fragmenten: post-its, ruwe schetsen, hergebruikte materialen en veel gelach. Tijdens een brainstormsessie grapte iemand dat de ruimte “het publiek moest horen”, wat uitgroeide tot een heuse gehoorstudiesessie waarbij teamleden foto’s van hun eigen oren vergeleken. Dat speelse, maar tegelijkertijd diep symbolische moment inspireerde de akoestische indeling. De lounge is niet gedecoreerd, maar samengesteld uit vorige levens. Elk stuk heeft een geschiedenis, gestempeld met een “designpaspoort”.
De Design Talks Lounge is een dynamische ruimte waar ervaringen, verhalen en connecties zich ontvouwen. Kleurgidsen, boeiende texturen en subtiel verschuivend licht inspireren tot nieuwe perspectieven. De lounge transformeert met elke bijeenkomst en is een duurzame ontmoetingsplaats waar hergebruikte elementen grenzen doen vervagen en mensen uitnodigen om verbinding te maken, te delen en samen te heroverwegen wat mogelijk is. Ontworpen door UNS. Gesponsord door grote merken. Leveranciers zijn onder andere Bolon, Flokk, Molo, Pla-sis en Array Lighting.
Occupiers Forum Space, ontworpen door Casper Schwarz Architects, gesponsord door FacilityLinq
Het ontwerp is geïnspireerd op “sprekers”, zowel als stemmen als objecten. Zwevende vormen en kleurverlopen echoën geluidsgolven en leiden de aandacht naar het podium. Transparante grenzen creëren een meeslepende wereld, versterken de ervaring van boeiende sprekers en trekken het publiek mee in hun verhalen, waardoor verbinding, creativiteit en collectieve inspiratie worden benadrukt. Ontworpen door Casper Schwarz Architects. Partners zijn onder andere FacilityLinq. Leveranciers zijn onder andere Cecoceco, MOMO Rugs, Square, Andreu World, Vitra en Teamwork Interiors.
Radiance, bezoekerslounge, ontworpen door M Moser Associates
Voordat de ruimte een concept werd, begon het als een sensatie: van zonsopgang tot zonsondergang. In plaats van te beginnen met meubels, bouwden de ontwerpers een emotionele overgang van zachte ochtendrust naar avondgloed. Hun MIRO-bord is overladen met tinten van de dageraad, handgetekende schetsen van eigen illustrator Glen en onverwachte verwijzingen naar kunstzines en designtijdschriften. AI speelde zelfs een ondersteunende rol via Midjourney om tapijtpaletten en stemmingen op bewegwijzering te testen, niet om het oog van de ontwerper te vervangen, maar om de intuïtie te versnellen.
Als exclusieve bestemming voor eten en drinken tijdens de Workspace Design Show zal de Radiance Lounge van M Moser de sociale hub vormen, geanimeerd in samenwerking met vertrouwde partners.
De lounge evolueert mee met het ritme van de dag, van gefocuste ochtenden tot energieke middagen en levendige avonden, en maakt gebruik van circadiaanse verlichting en sensorische signalen om de natuurlijke loop van de dag te weerspiegelen, waardoor u zich goed voelt en contact kunt maken met anderen. Stap binnen in een ruimte waar wisselende verlichting, zorgvuldig samengestelde geluidslandschappen en kenmerkende geuren samenkomen om uw zintuigen te activeren. Ontworpen door M Moser Associates. Partners zijn onder andere Fest, Green Stores, Studio HENK, Inclass, Lykele, Mcart, Nora Nora, Signify, Square, Tarkett, Ege en Living Projects.
Workplace Experience Talks, ontworpen door Mecanoo, gesponsord door Branding Office Furniture
In plaats van muren te ontwerpen, bracht het team gedrag in kaart. Ze observeerden hoe collega’s op natuurlijke wijze overschakelden van solowerk naar snelle uitwisselingen en diepgaande samenwerking en besloten dat te vertalen naar de ruimte. Houten stokken staan voor structuur. Geweven textiel staat voor zachtheid. Samen creëren ze ambigue grenzen die uitnodigen tot beweging. Er werd geen AI gebruikt, dit werd ontworpen met observatie en instinct.
Het paviljoen van Mecanoo voor de Workspace Design Show verkent de evoluerende, collaboratieve, mensgerichte en steeds diverser wordende aard van de moderne werkomgeving. Ontworpen met opzettelijk ambigue grenzen, nodigt het paviljoen uit tot interactie en nieuwsgierigheid. Het vervaagt de grenzen tussen binnen en buiten, formeel en informeel, en stimuleert spontane betrokkenheid vanuit elke hoek. Ontworpen door Mecanoo. Gesponsord door Branding Office Furniture. Leveranciers zijn onder andere Texfel en Bert Plantage.
Moodboardwedstrijd Gebied ontworpen door Biophilic Design Academy
Het verhaal begint niet in een studio, maar in het bos. Oprichtster Lianne zat tegen een boom, met mos onder haar handen en de zon op haar gezicht, en vroeg zich af: wat als een beursstand net zo zou kunnen ademen als dit moment? Het eerste idee was beweging; Wapperende gordijnen, bewegende lucht, geen muren. Elk sensorisch element werd later gekoppeld aan een van de 15 erkende patronen van biophilic design. Zelfs de handeling van deelname is tactiel: bezoekers kijken niet alleen, ze maken ook.
Dit wordt een multi-sensorische biophilic ervaring en hier kun je voelen wat de natuur met je doet. Ontdek design dat welzijn bevordert, kom in contact met duurzame vernieuwers en doe mee aan de wedstrijd: Creëer je eigen biophilic moodboard voor een kans om geweldige prijzen te winnen. Laat de natuur je creativiteit prikkelen! Net als een digitale tuin prikkelde de ruimte de zintuigen en toonde holistisch, op hospitality gericht werkplekontwerp en de potentiële voordelen ervan. Net als veel andere onderdelen sluit dit gebied naadloos aan bij het overkoepelende thema van de show: ‘Activating the Senses’ en hoe multi-sensorische, meeslepende omgevingen welzijn, productiviteit en betrokkenheid op de werkplek bevorderen. Ontworpen door Biophillic Design Academy. Partners zijn onder andere Duracryl, A+N, Cooloo, Nuna Walls, Koninklijke Ginkel Group, Green Paints, Compost Board, Royal Vriesco, Sense to Connect, Van Hier, De Klerk, Planq en Studio Wae.
Deze editie van de Workspace Design Show in Amsterdam kun je luisteren naar internationale gebruikers, designpartners vinden of je eigen werkplek opnieuw vormgeven.
Belangrijke bezoekinformatie
Locatie: Hal 5, Ingang L, RAI Amsterdam
Data & Openingstijden:
Woensdag 5 november 2025, 9.30 tot 19.30 uur
Netwerkparty (open voor alle geregistreerde bezoekers) Woensdag 5 november, 17.30 tot 19.30 uur
Donderdag 6 november 2025, 9.30 tot 17.00 uur
Alle bezoekers van de presentaties krijgen draadloze headsets voor volledige immersie, zelfs in een bruisende showomgeving. De Workspace Design Show in Amsterdam vindt slechts eens in de twee jaar plaats; sla deze editie over en wacht tot
Registratie is gratis voor alle bezoekers — ontvang uw gratis pas hier; workspaceshow.nl.


