Een visitekaartje is misschien maar klein, maar de impact van zo’n kaartje is echt enorm. Het is een tastbare herinnering aan jouw bedrijf en een kans om indruk te maken. De uitdaging? Ervoor zorgen dat jouw visitekaartje niet zomaar in een lade (of de prullenbak) belandt. Door goed na te denken over het ontwerp, zorg je ervoor dat jouw visitekaartje écht opvalt. Benieuwd hoe mooie visitekaartjes maken in de praktijk werkt? Lees dan maar snel verder!
Laat je stijl spreken
Het eerste wat mensen opvalt aan een visitekaartje is het ontwerp. Zorg dat het kaartje jouw stijl én de identiteit van je bedrijf laat zien. Gebruik kleuren, lettertypen en een layout die perfect aansluiten bij je branding. Voor een creatief bedrijf kun je denken aan speelse kleuren en vormen, voor een meer zakelijke uitstraling kan een minimalistisch design heel goed werken.
Kies kleuren die passen bij je huisstijl en een krachtige indruk maken. Contrasten zijn hierbij ook heel erg belangrijk. Ook het lettertype speelt een grote rol. Grijp terug naar je brandboek voor inspiratie. Visitekaartjes zijn maar klein, zorg er dus voor dat het lettertype ook in dit formaat goed leesbaar is. Niets zo zonde als honderden visitekaartjes laten drukken en dan beseffen dat het niet leesbaar is. Vergeet ook niet om je logo toe te voegen aan je visitekaartje.
De juiste materialen
De kwaliteit van je visitekaartje is ook heel erg belangrijk. De kwaliteit die je kiest zegt onbewust veel over jouw bedrijf. Een dun, standaard visitekaartje voelt goedkoop aan en maakt geen speciale indruk. Door te investeren in hoogwaardig materiaal maak je juist wel een professionele indruk. Het kost dan misschien wat meer, maar het geeft ook zeker een bepaald beeld.
Ga voor dik papier. Een stevige visitekaart voelt luxueus aan en blijft langer mooi. Je kunt ook met texturen spelen, denk bijvoorbeeld aan een 3D visitekaart. En natuurlijk kun je ook echt uitpakken met een visitekaartje van hout, metaal of plastic om echt op te vallen.
Anders dan anders
De visitekaartjes die opvallen, worden onthouden. Het standaard rechthoekige kaartje is functioneel, maar is het echt uniek? Wie zegt dat je niet buiten de lijntjes mag kleuren? Ga voor een unieke vorm of juist extra functionaliteit om je kaartje echt onvergetelijk te maken.
Ga bijvoorbeeld eens voor een compleet andere vorm, zoals een rondje of zelfs de vorm van jouw logo of een icoon van je bedrijf. Wees creatief en maak er wat moois van. Of voeg bijvoorbeeld wat meer interactie toe door middel van een QR-code die linkt naar je website, je portfolio of een speciale video.
Maak het persoonlijk
Een visitekaartje is meer dan alleen een papiertje met wat contactinformatie. Het is een kans om een persoonlijke connectie te maken met klanten of partners. Door een persoonlijk element toe te voegen aan je kaartje, onderscheid je jezelf van de rest.
Je kunt bijvoorbeeld een foto van jezelf toevoegen om een gezicht te koppelen aan een bedrijf. Mensen gaan relaties aan met mensen, niet met bedrijven. Een persoonlijke touch kan een groot verschil maken. Denk ook aan het toevoegen van een slogan die jouw visie perfect samenvat. Een klein cadeautje zoals een bedrukte pen erbij kan ook indruk maken, dat is toch weer net iets anders. Tip: je kunt makkelijk en snel pennen bedrukken bij Drukzo.
Een duidelijke boodschap
Een visitekaartje moet er goed uitzien, het oog wil nou eenmaal ook wat. Uiteindelijk is het natuurlijk het allerbelangrijkste dat jouw boodschap duidelijk overkomt. Jouw visitekaartje alleen moet kunnen overbrengen wat jouw bedrijf doet en wat jou uniek maakt. Je wilt dat klanten en partners voor jou kiezen en je visitekaartje is je eerste indruk. Zorg er dus voor dat je hier gelijk een knallende indruk maakt!