Arnold Theuws (algemeen directeur Quantore):
“We hebben alle voorzorgsmaatregelen genomen. De operatie loopt zo veel mogelijk door en onze medewerkers werken waar het kan vanuit huis. Een minimaal aantal werkt nog op kantoor, waar we extra hygiëne en afstandsmaatregelen hebben getroffen. Gelukkig lukt het om op deze manier onze leden te ondersteunen op het gebied van inkoop en logistiek. Als ik kijk naar omzet, zie ik in de eerste weken een daling van zo’n tien procent. Het aantal orders zit op een redelijk gelijk niveau als voorheen. Wel zien we veel meer kleinere orders, waar we meer werk aan hebben. We leveren in toenemende mate namens leden rechtstreeks aan de eindgebruiker, omdat winkels gesloten zijn bijvoorbeeld. In die zin loopt het aardig door. In België, dat in lockdown zit, hebben we zelfs een omzetstijging van 8 procent.”
“We zijn ook met de leden in gesprek gegaan over extra ondersteuning vanuit de coöperatie. Door budgetten en tegemoetkomingen bijvoorbeeld eerder uit te keren, kunnen we leden nu helpen in hun liquiditeit. Verder communiceren we intensief wat we wel of wat we niet kunnen. We bekijken tevens met leveranciers of we gezamenlijk de leden nog verder kunnen helpen. We kunnen het als Quantore niet alleen.”
“Echte leveringsproblemen hebben we nog niet, behalve van hygiëneproducten als zeep, desinfecteringsmiddel of mondmaskers. Daar kun je bijna niet meer aankomen. Bij het gros van de leveranciers gaat het goed. Producten als inktcartridges en ergonomische middelen zijn erg gestegen in omzet. In de categorie schrijfwaren zien we een enorme populariteit van bijvoorbeeld kleurpotloden. Je krijgt enorme uitslagen per assortimentsgroep. Vooral bij de producten die gerelateerd zijn aan thuiswerken, is er wereldwijd veel vraag. Dat heeft gevolgen voor de uitlevergraad.”
“We staan nog aan het begin van deze crisis. Een crisis die zijn gelijke de afgelopen jaren niet heeft gekend. Ik ben tevreden over hoe wij en onze leden het nu doen, maar hoe het verder gaat is moeilijk te zeggen. Hoe lang het gaat duren, voordat we eruit zijn, is afwachten. Ja, de crisis raakt ons, maar op dit moment nog beperkt. Het ene lid groeit, bij de ander daalt de omzet. Er zijn best grote verschillen. We bestaan honderd jaar en hebben heel wat crisissen en de oorlog meegemaakt, maar zijn er altijd uitgekomen. We kijken nu ook naar de wereld na corona. We hebben bijvoorbeeld de investering in de mechanica voor de nieuwe hal goedgekeurd. Deze crisis biedt ook veel kansen en kantoorartikelen zullen erna ook nog worden gebruikt.”
“Leuk is dit natuurlijk niet in je feestjaar van het 100-jarig bestaan. We hadden allerlei festiviteiten op stapel staan, zoals het grote feest in april. Vooralsnog hebben we dit doorgeschoven naar eind november, maar het moet dan wel passend zijn.”
Erwin Snoeker en Roland Laschet (Adveo)
“Sinds de coronacrisis begon merken we dat de dropshipments nog verder enorm toenemen. Vooral in België, waar de vakhandels gesloten zijn, behalve kantoorwinkels die ook kranten verkopen. Doordat veel mensen gingen thuiswerken verkopen we heel veel producten, zoals draadloze muizen, bureaustoelen, ergonomische producten, hobby- en knutselartikelen et cetera. Ook zie je een flinke stijging van de verkoop van kopieerpapier en toner/cartridges. Men is thuis flink aan het printen en knutselen geslagen.”
Door de social distancing maatregelen pakken veel mensen weer andere activiteiten op. “Zo vlogen producten als boetseerklei en canvasdoeken uit de (web)winkels.” Adveo levert ook een breed scala aan facilitaire producten. “Deze zijn momenteel heel populair. Handdoekjes, tissues, schoonmaakproducten, alle hygiëne-artikelen doen het heel goed.”
Terwijl de traditionele kantoorproducten wat minder gaan, stijgt de omzet van hobby- en school, facilitaire en ergonomische producten. “De productmix is momenteel totaal anders.”
“De dealers worden nu extra ondersteund met e-commerce. Ook hebben we voor kleinere winkels in Nederland soms lagere franco-grenzen ingesteld om de dealer tegemoet te komen in deze moeilijke tijd. Tevens skypen we veel met onze klanten.”
“Mooi om te zien is dat er ook fabrikanten zijn die op de huidige omstandigheden inspringen. Zo heeft Jalema een hele lijn met stickers, balieschermen en tape, Corona-gerelateerd. Dit loopt nu natuurlijks als een tierelier.”
Snoeker stipt nog even de marktcijfers aan. “In maart vertoonden we een exponentiële groei ten opzichte van maart vorig jaar. Hoewel dat misschien niet zo moeilijk is, omdat we in 2019 weer aan het opstarten waren. Maar toch…. Verder groeit onze formule Calipage prima door.”
Laschet benadrukt dat Adveo in deze tijden verder blijft doorwerken en samen met de leveranciers ervoor zorg draagt dat alle klanten volgens wens verder beleverd worden. Dit is cruciaal in deze moeilijke tijden. Bovendien verwacht hij dat we na deze crisis in een andere en nieuwe realiteit terecht komen. “Momenteel zijn veel mensen aan het telewerken, dat zal minder worden, maar niet zo als tot voor kort was. Natuurlijk zullen medewerkers ook weer terug naar kantoor gaan. Het zal er allemaal anders uitzien. Verder verwacht ik dat men, zoals nu, veel meer lokaal gaat denken. Er komt een kentering in de globalisering, die zal op een lager pitje worden gezet.”
Leo Wieling van Legamaster
“Laten we vooropstellen dat de gezondheid van onze mensen momenteel de belangrijkste prioriteit is. We hebben na de persconferentie van 12 maart jl. direct met alle managers een corona-crisisteam opgetuigd. Daar kwam onder andere uit dat we iedereen zo veel mogelijk thuis laten werken, zodat de mensen die wel op de zaak moeten zijn ook een veilige omgeving wordt geboden, uiteraard met inachtneming van alle RIVM richtlijnen. We hebben dit erg snel kunnen regelen (denk aan het beschikbaar stellen van extra laptops en thuiswerk accounts). Alles is er op gericht om de operatie gewoon goed door te kunnen laten draaien. We willen geen concessies doen aan onze huidige dienstverlening. Het is wennen voor iedereen, maar je merkt ook hoe snel mensen zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden en ik ben erg trots op het unanieme gevoel van saamhorigheid dat er bij ons heerst.”
“We hebben nu nog de voorraden op peil en kunnen aan alle vragen voldoen. Maar je merkt wel dat er leveranciers in de keten zijn getroffen. Er zullen zeker klappen vallen. Wij hebben vooral investeringsproducten voor de werkomgeving en zijn voornamelijk gericht op B2B. We merken dat de order intake significant aan het afnemen is maar er is gelukkig op dit moment ook zeker nog business die al liep en nog uitgeleverd wordt. Desalniettemin hebben we in Nederland het eerste kwartaal nog erg goed afgesloten.”
“Extra zuur is dat we 2020 zo ontzettend goed van start waren gegaan, alle signalen wezen op een fantastisch jaar. Helaas is dit overmacht in het kwadraat. In april zullen we eerst nog wel een grote klap krijgen en dan hopen we dat het halverwege mei allemaal weer wat opengaat. Omdat het nu duidelijk rustiger is vragen we onze mensen om juist nu wat (extra) vakantiedagen op te nemen, als dat kan. Eventueel kunnen we gebruik maken van de noodmaatregelen vanuit de overheid, dit zijn we uiteraard aan het onderzoeken. We krijgen ook best vragen om steun vanuit onze leveranciers en partners maar wij zijn van mening dat we met z’n allen als branche de druk en problemen niet in de keten kunnen gaan verleggen. Hoe vervelend ook, maar we zitten uiteindelijk allemaal in hetzelfde schuitje. Wij nemen hierin ook duidelijk onze verantwoordelijkheid naar onze leveranciers en komen alle gemaakte afspraken netjes na.”
“Je ziet nu dat er veel posts op social media verschijnen die corona- en thuiswerk gerelateerd zijn. Mijn eerste gedachte en gevoel was dat ik niet direct ‘een slaatje wilde slaan’ uit de crisis. Het woord corona zul je in onze uitingen niet gebruikt zien worden, maar uiteraard moeten ook wij onze business continuïteit borgen. Daarom zetten we inmiddels wél in op producten die je thuis kunt gebruiken. Niet alleen voor thuiswerkers maar ook voor die mensen die nu thuis onderwijs moeten geven. We proberen vooral tips te geven en daarmee de gebruiker echt te helpen om het thuiswerken / thuisonderwijs te vergemakkelijken. Voor de verkrijgbaarheid van onze oplossingen verwijzen we daarbij naar de (lokale) vakhandel. Zo pogen we wat marketing te bedrijven. We hebben echter ook nog flink wat nieuwe productlaunches staan, maar die proberen we nu even uit te stellen. Het heeft ons inziens geen zin om nu met een grootschalige campagne te komen. We bereiden ons wel voor op het moment dat we allemaal ‘weer naar buiten mogen’. De productontwikkeling gaat dus gewoon door. Aan elke crisis komt een eind en dan zijn wij er klaar voor.”
Roelof Langius (In2Brands)
“We moeten alles behalve bij de pakken neerzitten. Persoonlijk ben ik heel druk bezig met het afmaken van innovaties die we in oktober op de Orgatec in Keulen willen presenteren. Daarnaast werken we enorm hard om allerlei data te updaten, want dat begint ook steeds belangrijker te worden. We gaan ook creatief om met het gegeven dat de onderstroom van office-gerelateerde producten wat minder is. Zo van: welke producten passen er bij de huidige marktomstandigheden? Om mensen verder te helpen, ga je leuke dingen verzinnen.”
“Hoe je het wendt of keert, het is even vervelend. Het is daarentegen ook ongekend goed geweest de afgelopen jaren. Het is zo dat we wellicht de schouders laten hangen, maar we waren ook best verwend. En we zijn toch ook de recessie van 2008 niet vergeten. Deze crisis is natuurlijk anders, want van de ene op de andere dag zijn er productgroepen teruggevallen. Maar dan moet je als ondernemer ook schakelen hoe je daarmee omgaat. We moeten niet meteen help roepen en toch wel een buffer hebben om de komende maanden door te komen. We moeten er rekening mee houden dat het daarna langzaam op gang zal komen. We, de klanten, zullen eerst voorzichtig zijn om geld uit te geven.”
“In2Brands heeft ook hinder ondervonden dat bepaalde aanvoerlijnen stokten. Bij veel producten zit wel een onderdeel uit China bij. Sinds de tweede week van februari hebben we geen productie meer vanuit China. We moesten het doen met onze voorraden.0 Daar dreigen serieus wel backorders in te komen. Maar de klanten hebben wel begrip voor deze uitzonderlijke situatie. Gelukkig komt nu stap voor stap de productie weer op gang en kan de voorraad weer worden aangevuld. De afname van de eindklant is voor sommige artikelen enorm teruggelopen. Er worden nu wel wat meer producten verkocht voor het thuiswerken, zoals een monitorarm, maar dat compenseert niet de daling bij andere categorieën.”
Langius kijkt reikhalzend uit naar de Orgatec in het najaar. “Dan hoop ik toch wel dat er weer zulke evenementen worden georganiseerd. Daar willen we groots uitpakken. We hebben een speciale stand laten bouwen. Dan hopen toch om mensen face to face te treffen.”
Kees Broekman (Maul)
Kees Broekman brengt nu veel tijd door in zijn thuiskantoor in Beuningen. “Maul is bezig om arbeidstijdverkorting aan te vragen voor de collega’s in Duitsland en eventuele andere gevolgen in kaart te brengen. We verwachten dat we met deze maatregelen over een tijdje weer gezond en wel de normale draad weer kunnen oppakken. Zelf ben ik nu bezig met de dagelijkse afhandeling van de beperkte mails die binnenkomen. Echter, meer en vooral met het controleren en verbeteren van alle Nederlandse vertalingen van de catalogus van Maul die de laatste jaren gedaan zijn, iets wat ik gewoonlijk niet doe.”
“In de fabrieken van Maul is de productie teruggeschroefd en de transporten zijn ook beperkt, zodat het versturen van orders gebundeld gebeurt. Alle afdelingen zijn dus wel normaal, maar minder, bezet en loopt zo veel mogelijk door. Voor Nederland zitten we nog in een ‘wat voordeligere’ positie, ten opzichte van andere landen om ons heen, waar een veel zwaardere lockdown is ingesteld. De vooruitzichten zijn daarom niet echt hooggespannen. Wij hebben voornamelijk verbruiksartikelen en zitten niet echt in de hoek van de nieuwe omzet met artikelen voor thuiswerkers. Wel bieden we dropshipments waar men gebruik van maakt met bijvoorbeeld de aanschaf van betere verlichting voor thuis.”
“Relaties bezoeken zit er nu niet in. Ik had verschillende afspraken met nieuwe klanten staan, maar die zijn wederzijds gecancelled en/of verzet. Ik ga ze nu niet via skype benaderen. De mensen hebben andere zorgen en prioriteiten dan leveranciers ontvangen, als ze er al tijd voor zouden hebben. Als de situatie weer enigszins normaal is dan halen we dat wel in en zal er ook zeker weer meer motivatie en positiviteit zijn bij eenieder.”