De business supplies-markt krimpt al jaren en 2026 vormt daarop geen uitzondering. Volgens Peter Damman liggen de kansen niet in revoluties, maar in strategische wendbaarheid. EfficiĆ«nter werken, durven samenwerken of zelfs fuseren: wie de juiste keuzes maakt, blijft overeind in een markt met minder spelers en hogere druk. āDe taart wordt kleiner, maar er is nog genoeg te verdelen, mits je op tijd in actie komt.ā
Natuurlijk zijn er weer kansen in 2026! Maar gaan er nieuwe revolutionaire gebeurtenissen plaatsvinden in 2026? Welnee! Verrassingen zullen er niet zijn. Want dat de markt voor business supplies al jaren niet meer groeit, is al heel lang duidelijk. Digitalisering en het gezellige thuiswerken hebben ervoor gezorgd dat het verbruik van traditionele kantoorartikelen drastisch is afgenomen. En dat geldt voor vrijwel alle categorieƫn, met soms een uitzondering. Want wie maakt er bijvoorbeeld tegenwoordig nog een printje? En dat we minder verbruiken is geen hogere wiskunde, want tenslotte was dat al jaren geleden voorspeld en konden fabrikanten en resellers zich daar goed op voorbereiden. De praktijk blijkt echter weerbarstiger. Zoals bijvoorbeeld velen dachten dat het introduceren van nieuwe productgroepen de afnames in volume en omzet van de traditionele producten kon compenseren. Dat bleek een illusie! Je zult het dus over een andere boeg moeten gooien.
Uitdagende tijden
Zelfs als je gespecialiseerd bent in ānicheā-producten worden de komende jaren zeer uitdagend. Maar je kunt je in ieder geval onderscheiden. En om dan maar als een struisvogel af te wachten wat er gaat gebeuren, lijkt mij niet erg slim. Immers, we kunnen steeds vaker lezen dat er weer een retailer in de branche besluit om met zijn bedrijf te stoppen. Een gebrek aan opvolging of minder klanten en omzet is vaak de reden. Dat maakt het leven van een inkoopcombinatie of de groothandel er niet gemakkelijker op. Want nieuwe klanten komen er maar mondjesmaat bij. En in de persberichten van de grotere fabrikanten lees je nog te vaak over een uitdagende markt en stijgende lasten, met name als gevolg van gestegen grondstofprijzen. Geen vrolijke vooruitzichten dus! En dat terwijl de merkfabrikanten in principe in een sterke positie zitten als het gaat om het benaderen van nieuwe klanten en kanalen.
Maar niet getreurd! Er blijft zeker nog een heel interessante markt over. Maar daar moet je dan wel veel meer voor doen. Dalende markten bieden ook veel kansen! Maar je moet de mogelijkheden wel zien en slim op de trend inspelen. Met name als de omzet daalt en de kosten stijgen, is het noodzakelijk om veel efficiƫnter te gaan werken. Schaalgrootte kan daarbij helpen. Fuseren of samenwerken met je concurrent of collega bieden weer nieuwe mogelijkheden. En als er minder aanbieders zijn, is er tenslotte minder druk op de ondernemingen en kun je meer aandacht besteden aan je klanten.
Meedoen of uitstappen
Ook is er de optie om je bedrijf te verkopen. En wacht daar dan niet te lang mee, want de markt verandert sneller dan je denkt. In mijn dagelijkse werk bij mijn bedrijf Dutch Mansion, gespecialiseerd in fusies en overnames, werd ik het afgelopen jaar meer dan gemiddeld uitgenodigd om te overleggen over de toekomst en strategische richting van diverse ondernemingen. Waarbij het iedere keer belangrijk was om doordachte keuzes te maken en goed na te denken over de komende jaren. Vaak komen dan alle opties op tafel. Want als de trend die ik hierboven beschreef in hetzelfde tempo doorgaat als in 2025, dan wordt het nog heel lastig om in de toekomst dezelfde mooie rendementen te behalen. Er zijn dus kansen, maar je moet wel kiezen!
Mijns inziens stevenen we af op een markt met minder aanbieders, een soort van moderne vorm van oligopolie. Maar dan wel een interessante versie hiervan, gekenmerkt door steeds minder aanbieders. Samenwerking is hierbij dus zeer relevant om niet in een prijsoorlog te belanden. En de taart mag dan wel kleiner zijn, met minder spelers is er dan toch nog voldoende te eten. Dus het is belangrijk om bij de innovatieve en relevante spelers te zitten.
“Mijns inziens stevenen we af op een markt met minder aanbieders, een soort van moderne vorm van oligopolie.”
Wie heeft de beste kaarten
En wie hebben hiervoor de beste kaarten? De gespecialiseerde online retailers lopen zoals altijd voorop. Ze zijn in staat om snel prijs en assortiment te wisselen en hebben de juiste instrumenten om zeer doelgericht en efficiĆ«nt hun klanten te benaderen. Maar ook de ontwikkelingen bij online technologieĆ«n gaan snel. Je moet blijven investeren en niet iedereen zal het tempo kunnen bijhouden. Groothandels en de traditionele resellers zullen in een uitdagend 2026 ook flink moeten inzetten op efficiĆ«ntie. De niet-coƶperatieve groothandel heeft daarbij het voordeel dat ze sneller kan schakelen en inspelen op de actualiteit. Ook zijn zij veel vrijer in het benaderen van nieuwe klantengroepen. Daarom verwacht ik dan ook in de komende jaren een dominantere en relevantere positie van de vrije groothandel, zeker als ze goed geĆ«quipeerd zijn om online retailers te bedienen. De merkfabrikanten zullen door hun omvang, slagkracht en innovatievermogen ook de komende jaren de assortimenten bepalen. Huismerken zijn leuk vanwege de prijs, maar bieden niets extraās. En de consument zoekt toch naar goede kwaliteit. Dealers die, zoals hierboven aangegeven, de juiste keuzes maken welke klanten ze willen bedienen en efficiĆ«nter gaan werken, zullen ook nog een belangrijke rol kunnen spelen.
Moet niks geks gebeuren
Mijn voorspelling is dat 2026 als rapportcijfer een 6,5 gaat krijgen. We weten van school dat dat een keurige voldoende is maar dat er niet iets geks moet gebeuren, want dan gaan we in de min. Goed strategisch nadenken dus welke rol je kan spelen in een uitdagende markt en dan uitgekiende beslissingen nemen. Snelheid is geboden, want grote Aziatische partijen staan al te trappelen om de markt over te nemen. Het aloude adagium blijft dus nog steeds actueel: Be niche, be big, or be gone! Reserveer dus tijd om na te denken over je toekomst. En laat je inspireren door andere branches Ʃn sluit je aan bij een branchevereniging. Dat is goed voor kennis en je netwerk. Meer dan ooit is het verstandig om de goede strategische keuzes te maken. En vaak is het daarbij handig om een derde partij je daarbij te laten helpen. Want je gaat het pas zien als je het doorhebt. En dan helpt een frisse blik altijd!


