Terwijl de verkoop in 2020 licht daalde als gevolg van de Corona-crisis, noteerde zitmeubelfabrikant Köhl in Rödermark, Hessen, in 2021 weer een stijgende verkoop.
Met een omzet van ongeveer 17 miljoen euro was het middelgrote bedrijf met 65 werknemers in 2021 weer terug op het niveau van 2019, waarbij 15 procent van de omzet in de Europese buurlanden werd gegenereerd, voornamelijk in de Benelux, maar ook in Zwitserland en Frankrijk. Een van de groeifactoren in het afgelopen jaar was volgens de onderneming de bureaustoel “TEMPEO”, die in 2020 de German Design Award won en waarvan de verkoop in 2021 30 procent hoger lag dan in het voorgaande jaar.
Köhl gebruikte het jaar om te moderniseren. In 2021 werd geïnvesteerd in de digitalisering van het bedrijf. De uitbreiding van papierloze processen in administratie en productie werd versneld. In 2022 is de invoering gepland van een volledig geïntegreerd CRM-systeem en een webshop voor B2B-klanten. Ingolf Matthée, Managing Partner: “Meer flexibiliteit en efficiëntie in de toeleveringsketen, grotere voorraden en een vooruitziend aankoopbeleid – dat zijn belangrijke bijsturingsschroeven die wij in 2022 in het oog zullen blijven houden, ondanks de extreme uitdagingen op de aankoopmarkten. Ons doel is om weer een leveringspercentage van bijna 100 procent te halen.”