KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»Belgische telecommarkt moet meer concurrerend worden
Meest gelezen nieuws

Belgische telecommarkt moet meer concurrerend worden

5 december 20182 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

 

BIPT bevestigt dat in heel België twee spelers – en na bijna twintig jaar liberalisering van de telecommarkt – een ‘significante macht’ hebben behouden. In Vlaanderen is dat Proximus/Telenet, in Brussel Proximus/Brutélé en in Wallonië Proximus/VOO. Telenet  is volop bezig aan een charmeoffensief met als doel zowel met Brutélé als met VOO samen te werken. Mocht dit lukken dan zou er een landelijk duopolie Proximus/Telenet ontstaan, een situatie die Proximus dan weer wil vermijden.


Voor BIPT is het duidelijk dat vooral de consument de te dure rekening betaalt. Dat komt vooral door de bundels, triple met internet, TV en vaste telefonie of quadruple met mobiele telefonie erbij. Bijna 80 procent van de consumenten koos in 2017 voor één van deze formules. Orange als derde speler is er tot op heden niet in geslaagd deze machtspositie te doorbreken omdat volgens hen hun aankoopprijzen bij beide partijen te hoog liggen.


Het rapport geeft vier topics die moeten aangepast worden

Lagere tarieven voor de groothandelsprijzen: Tot op vandaag betaalde Orange een percentage van de retailprijzen aan de gebruiker. Dit wordt nu aangepast naar een model gebaseerd op de kostprijs met een ‘redelijke’ en nader te bepalen marge daar bovenop. BIPT maakt zich sterk dat sommige prijzen aan de gebruiker al in augustus met 20% zouden kunnen dalen.

Toegang tot de glasvezel van het duopolie: Zeker voor Proximus ligt dat gevoelig. Zij hebben er eerder al mee gedreigd om hun investering van meer dan drie miljard euro terug te schroeven. Zij willen vooral vermijden dat de concurrent zou kunnen inbreken tot vlak bij de gebruiker. BIPT stelt een meer ‘centrale’ toegang voor, zoals eerder in de liberalisering een vorm van colocatie werd uitgewerkt (BRUO en BROBA ten tijde van Belgacom).

Internet only: Operatoren zoals Orange konden dat niet aanbieden omdat ze door hun leverancier verplicht werden een bundel aan te bieden, aan te kopen aan groothandelsprijzen. De verschuiving van de gebruiker naar ‘internet only’ waar hij zowel kan streamen (Netflix) als TV kan kijken en VoIP kan telefoneren zet een rem op prijsgunstige aanbiedingen van onder andere Orange.

Deregulering waar mogelijk: BIPT houdt in haar maatregelen rekening met specifieke verschillen. In zones waar reeds drie operatoren actief zijn of in gebieden met slechte dekking zullen de maatregelen milder zijn.


 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelNederlandse kantoorwerkers lijden aan ‘beroepsfrustratie´
Volgende artikel 14 procent Nederlanders wil nieuwe smartphone kopen

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!