Zomaar een bericht op LinkedIn eind maart. Marcel Mulder stopt na bijna 25 jaar bij Retail Development Company (RDC) c.q. Audax. Als prominente branchegenoot zijn we benieuwd naar zijn beweegredenen én naar zijn toekomstplannen.
Marcel Mulder (54), was tot voor kort senior category manager bij Audax voor de formules AKO, Bruna, Read Shop, Plantage Boekhandels, Vivant. Bij Audax was hij verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief passend assortiment voor de productgroepen Cartridges, Verzenden, Printpapier, Multimedia, Wenskaarten, Additioneel assortiment gift & cadeau. Hiervoor was hij bij RDC assortimentsmanager kantoorartikelen, wenskaarten, tijdschriften, gift, spellen, hobby, muziek en DVD. Zijn taak: het dusdanig samenstellen en optimaliseren van de productgroepen zodat er een maximale waarde ontstaat voor de aangesloten retailers per formule en voor de Audax organisatie.
Dat betekende onder meer het formuleren van de strategie en doelstellingen voor de bewuste productgroep, het realiseren van een optimale samenstelling van het product voor verschillende leveranciers, opstellen van jaarplannen en schappenplannen en regelmatige evaluaties voor verbetering van de samenwerking met leveranciers, op de voet volgen van marktontwikkelingen met betrekking tot de productcategorieën, contact met de aangesloten retailers voor het vastleggen van de klantbehoefte en samenwerken met de afdeling Formulemanagement voor het bewaken van de identiteit en unieke kenmerken van de winkelformule.
Marcel, wat was je rol de afgelopen jaren en waarom ga je wat anders doen?
Bij Retail Development Company (RDC) heb ik diverse functies mogen vervullen waarin ik veel heb geleerd over de daadwerkelijke inhoud van Franchise & Retail als Regiomanager, Franchisemanager en uiteindelijk bij Audax voor Bruna, Read Shop, AKO, Vivant, RDC Inkooppartners in de functie van senior category manager Wenskaarten, Cartridges, Printpapier, Enveloppen, Multimedia, additioneel assortiment.
Met name het samenwerken met leveranciers en uiteraard de samenwerking tussen Audax en de aangesloten ondernemers zijn altijd de basis geweest van een gezonde relatie met alle partijen.
Mijn passie ligt echter bij het ondernemen met ondernemers op de winkelvloer en niet bij een 40-urige werkweek op kantoor. Met alle opgedane Retail kennis ga ik me oriënteren op een nieuwe carrière, maar dan aan de andere kant van de tafel.
Wat was je in je werk bij Audax het meest opgevallen?
De afgelopen 23 jaar heb ik met leveranciers en groothandels aan tafel gezeten om een zo goed mogelijk assortiment samen te stellen voor de bij ons aangesloten formules. Ik heb me altijd verbaasd dat er bij deze leveranciers medewerkers zitten die nooit aan de andere kant van de tafel hebben gezeten. Dan bedoel ik met ervaring in de retail. Ik denk dat het van groot belang is voor leveranciers of groothandels dat ze weten wat de behoefte is bij organisaties en in de winkels. Ik heb zeker de laatste jaren gemerkt dat veel leveranciers denken vanuit hun eigen organisatie en te weinig inspelen op de behoefte in de retail.
Heb je al plannen voor hierna of sta je open voor interessante aanbiedingen?
Marcel: “Toen ik recent bij Audax stopte heb ik een stukje op LinkedIn gezet. Dat is bijna 16.000 keer bekeken en dat heeft vele leuke reacties opgeleverd. Hierin heb ik aangegeven dat mijn passie ligt bij het ondernemen met ondernemers op de winkelvloer en niet bij een 40-urige werkweek op kantoor. Met alle opgedane retailkennis ga ik me oriënteren op een nieuwe carrière, maar dan aan de andere kant van de tafel. Dus wie weet werk ik straks bij een groothandel of leverancier, of wellicht bij een retailketen die meer aansluit bij mijn visie van samenwerking tussen retailers enerzijds en leveranciers/groothandels aan de andere kant.”
Wat heb je de afgelopen jaren zien gebeuren in de retail en in de winkelstraat in het algemeen, En binnen jouw categorie in het bijzonder?
Je ziet dat de retail minder traditioneel aan het worden is. Er is meer behoefte aan een totaalconcept. Een kantoorboekhandel verkocht vroeger kantoorartikelen, boeken, tijdschriften en wenskaarten. Tegenwoordig verkopen we ook speelgoed, puzzels, cadeauartikelen, feestartikelen, cartridges, hobby- en multimedia artikelen, paraplu’s en leesbrillen. Allemaal producten die zich lenen voor een aanpalend assortiment, passend bij het kernassortiment. Groothandels zouden op deze nieuwe assortimentsontwikkelingen een grotere rol moeten gaan spelen, in de vorm van one stop shopping. Je hoeft niet alles op voorraad te hebben, je kan het ook via een portal aanbieden en via het vervoerkanaal van de groothandel gebundeld uitleveren.
Hoe zie je dat de consumentgerichte kantoorboekhandel (of hoe zou jij ‘m noemen) in de toekomst kan overleven of beter nog, succesvol kan zijn?
De kantoorboekhandel kan overleven als ze meer aanpalend assortiment aanbieden. Een klein voorbeeld; er zijn boek- en kantoorvakhandels die nog geen leesbrillen verkopen, gemiddeld kan je op één vierkante meter voor € 5.000 verkopen tegen een hele hoge marge. Zo zijn er nog veel meer producten, denk aan hobby- of cadeauartikelen of puzzels, die prima in deze winkels verkocht kunnen worden.
Daarnaast vind ik Kantoorboekhandel als naam niet meer de lading dekken van het assortiment wat je verkoopt, het geeft een ouderwets gevoel, terwijl het assortiment veel uitgebreider is dan alleen kantoorartikelen en boeken.
Wat zal de rol van online verkoop op lange termijn worden?
Tijdens de afgelopen twee jaar zijn we er wel achter gekomen hoe belangrijk online is.
Wij zagen binnen Audax bij Bruna.nl en Bookspot.nl een explosieve groei en die bleef maar aanhouden. De consument is nu gewend om online goederen te bestellen. Dit geeft in de winkel de kans om via omnichannel een breder assortiment aan de consument aan te bieden.
Daarnaast kan de consument die een product zoekt op de website, deze via Click en collect direct vanuit de winkelvoorraad laten reserveren. Als zelfstandige retailer is dit lastig te organiseren. Als je je als retailer aansluit bij Bruna, Read Shop, BLZ-Libris of Primera kunnen ze deze online service voor de aangesloten retailers op een goede manier faciliteren.
Je hebt een bijzondere visie op personeel met retail ervaring, kun je dat toelichten?
Ik zou leveranciers willen oproepen om, als je nieuwe medewerkers aanneemt op het gebied van management, marketing of directie, eens te kijken aan de andere kant van de tafel. Er is in de markt zoveel kennis van retail waar een groothandel of leverancier zijn voordeel mee kan doen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook als je als retailer een categorymanager of marketingmanager nodig hebt; kijk eens bij de leveranciers, daar zitten de mensen met vakkennis.