Voor het derde kwartaal van 2022 verwacht ACCO een omzetdaling van 2-3% , wat neerkomt op een netto-omzet tussen $480-$490 miljoen. In het derde kwartaal van 2021 rapporteerde ACCO een omzet van $527 miljoen en een aangepaste winst per aandeel van $0,33. Met name de negatieve gevolgen van de oorlog in Ukraine drukten de Europese cijfers, die zo de hele omzet van het bedrijf verlaagde. Â ACCO’s aandelen daalden direct na het nieuws op 13 oktober met ongeveer 7,5%.
Voor het hele jaar voorspelt ACCO nu een omzet van $1,94-$1,98 miljard, nog altijd een stijging van 2% ten opzichte van 2021. Dit in tegenstelling tot de vorige prognose uit augustus, die uitkwam op een groei van 4-6% .
Boris Elisman, CEO van ACCO, over de lagere vooruitzichten: “Ons Noord-Amerikaanse segment zag in het derde kwartaal over het geheel genomen een betere back-to-school verkoop, positieve return-to-office trends en een verbeterde merkpositionering. Deze verbeteringen werden echter meer dan tenietgedaan door een voorzichtiger inkoop door retailers.
“In Europa hebben de huidige energiecrisis en de aanhoudende inflatie voor een moeilijker macro-economisch klimaat gezorgd, met negatieve gevolgen voor de omzet en winst in ons EMEA-segment. Deze factoren deden de dubbelcijferige omzet- en winstgroei in ons internationale segment teniet.”
Ook wees ACCO ook op ongunstige wisselkoerseffecten. Tussen juli en september daalde de euro met 17% ten opzichte van de Amerikaanse dollar, terwijl het pond sterling met 6% daalde en sindsdien verder is gezakt.
Elisman voegde daaraan toe: “Hoewel er op korte termijn macro-economische uitdagingen zijn, zullen de kracht van onze balans en ons vermogen om een robuuste vrije kasstroom te genereren ACCO Brands in staat stellen om met succes door de huidige economische onzekerheid te navigeren. We hebben onmiddellijk maatregelen genomen om de winstgevendheid en vrije kasstroom te beschermen door het aannemen van personeel te beperken, voorraden te verminderen en uitgaven en investeringen te beperken. Ons strategisch transformatieplan om ons meer te richten op consumenten, merken en technologie blijft intact en wij geloven dat het ons in staat zal stellen om duurzame autonome omzetgroei en margeverhoging te realiseren als de economie verbetert.”