De grootste vakbeurs ter wereld voor investeringsmiddelen voor de retail, EuroShop 2023, is na vijf dagen op 2 maart in Düsseldorf succesvol afgesloten. De intensieve persoonlijke uitwisseling op mondiaal niveau kenmerkte het verloop van EuroShop en zorgde voor een uitstekende stemming onder de 1.830 exposanten. In totaal reisden meer dan 81.000 vakbezoekers uit alle vijf continenten naar de Rijn.
Dat er nog steeds een grote markt is voor de inrichting van winkels, blijkt uit onderzoek van het Retail Institute EHI: Ondanks een uitdagend economisch klimaat met materiaaltekorten, knelpunten in de bevoorrading en aanzienlijke prijsstijgingen, investeren retailers miljarden in hun winkels. “De investeringsbehoefte voor een nieuwe winkel is de afgelopen jaren met wel 20 procent toegenomen, met name in levensmiddelen-, drogisterij- en prijsgerichte speciaalzaken”, legt Claudia Horbert, hoofd van de onderzoeksafdeling winkelplanning en -uitrusting bij de EHI en auteur van het onderzoek Laden-Monitor 2023.
Investeringen in de miljarden
Retailbedrijven in Duitsland investeerden in 2022 in totaal 9,12 miljard euro in de bouw, techniek en uitstraling van hun stationaire winkels. Met een zeer beperkte uitbreiding ligt de focus voor 68 procent van de dealers duidelijk op ombouw- en reparatiemaatregelen. Op dit moment zijn er vooral nieuwe openingen in food-, drogisterij- en prijsgerichte specialistische markten.
in de textiel-, schoenen- en sportdetailhandel stegen de inrichtingskosten met 22 procent tot 653 euro/m2 verkoopprijs. De winkelinrichting blijft zich kenmerken door een hoogwaardige winkeluitstraling en gedetailleerde productpresentatie. Omdat de weinige nieuwe winkels in deze branche iets bijzonders moeten zijn om de aandacht van klanten te trekken. Ook in andere sectoren van de non-foodhandel zijn de kosten, afhankelijk van het investeringsgebied en het gebruikte materiaal, met 20 tot 50 procent gestegen, niet in de laatste plaats vanwege de enorme prijsstijgingen op de inkoopmarkten.
Goede beurs
“We zijn zeer verheugd dat EuroShop, vooral met het oog op de huidige uitdagingen voor de detailhandel, opnieuw zijn functie als ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor oriëntatie heeft waargemaakt”, aldus Erhard Wienkamp, directeur van de Messe Düsseldorf, zeer tevreden over het verloop van de beurs en voegde daaraan toe: “Onze exposanten verdienen een groot compliment. Met hun innovatiekracht waren ze opnieuw de magneet voor de hele branche. Aan de bezoekerskant maakte EuroShop opnieuw indruk met zijn hoge mate van internationaliteit en kon het een verdere toename van de beslissingsbevoegdheid van het beurspubliek noteren”, aldus Wienkamp.
De exposanten uit 55 landen maakten unaniem melding van buitengewoon goede contacten en een duidelijke investeringsbereidheid bij de vakbezoekers. Het aandeel bezoekers uit de detailhandel steeg met 9 procent tot meer dan 50 procent.
Ook de exposanten prezen de hoge mate van internationaliteit: 68 procent van het EuroShop-publiek kwam uit het buitenland. Vooral de toename van bezoekers uit Zuidoost-Azië, Afrika en Noord-Amerika was verheugend. In totaal kwamen vakbezoekers uit 141 landen naar EuroShop 2023, waaronder zelfs uit Brazilië, Australië en Nieuw-Zeeland.
Duurzaamheid
“EuroShop bewees opnieuw zijn bijzondere positie als inspiratiebron voor de detailhandel”, aldus Michael Gerling, voorzitter van de adviesraad van EuroShop en directeur van het EHI Retail Institute. “Het was opnieuw een bron van inspiratie en onderstreepte op indrukwekkende wijze zijn belang als toonaangevende internationale beurs. Na drie moeilijke jaren staan retailers voor belangrijke investeringen voor de toekomstige thema’s digitalisering, energiebeheer en duurzaamheid”, vat Gerling samen.
EuroShop 2023 bood alles wat overeenkomt met de wensen van de hedendaagse klant: klanten houden er nog steeds van om zich in winkels onder te dompelen in belevingswerelden en emotioneel aangesproken te worden. Aan de andere kant willen ze echter niet afzien van het gemak, de snelheid en de hoge mate van personalisering van online winkelen, waardoor de digitalisering op bijna alle gebieden van de detailhandel een enorme vlucht heeft genomen. EuroShop weerspiegelde deze transformatie duidelijk. Buzzwords als Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping of Customer Centricity waren alomtegenwoordig op de beursstands.
Ook het thema duurzaamheid liep als een rode draad door alle onderdelen van de EuroShop van dit jaar. De exposanten toonden op indrukwekkende wijze aan dat duurzame winkelinrichting niet alleen loont op het gebied van klimaatbescherming, maar ook veel stof biedt voor storytelling, van innovatieve, biologisch afbreekbare winkelinrichtingsmaterialen tot etalagepoppen gemaakt van grondstoffen op basis van Ocean Waste. Daarnaast stond het thema energiebesparing centraal, met name in de koelvitrine en de winkelverlichting.
Het uitgebreide voorprogramma van de EuroShop met praktijkgerichte lezingen en best practice-bijdragen op zeven podia, talrijke specials en gerenommeerde prijzen was zeer populair.
De volgende EuroShop vindt plaats in Düsseldorf van 22 tot 26 februari 2026. Meer informatie op www.euroshop.de.