Voor papierfabrikant Navigator was 2023 een uitdagend jaar was voor de pulp- en papiersector, zo maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. De bedrijfsomzet in 2023 bedroeg € 1,95 miljard ($2,1 miljard). Hoewel dit 21% lager was dan het hoogste cijfer ooit van vorig jaar, vertegenwoordigde het nog steeds een stijging van 11% ten opzichte van de gemiddelde jaaromzet in de periode 2018-2022. Op dezelfde manier daalde de EBITDA jaar na jaar scherp, met 32% tot € 502 miljoen, maar was nog steeds hoger dan in elk van de vier jaren vóór 2022.
Ondanks de geopolitieke spanningen in Europa en vervolgens in het Midden-Oosten lagen de nieuwe bestellingen van druk- en verpakkingspapier in de eerste helft van het jaar op een historisch laag niveau, na de voorraadopbouw in de distributieketen in 2022. De situatie begon te verbeteren vanaf de eerste helft van het jaar. derde kwartaal en daarna normaliseerden de aandelen in de laatste drie maanden van het jaar. Natuurlijk hadden veel papierproducenten in 2022 recordjaren, en Navigator was daarop geen uitzondering. Dit zorgt echter voor lastige vergelijkingen in de resultaten van 2023.
In de papiercategorie daalde de omzet met 32%, maar dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door de segmenten pulp (+26%) en tissue (+49%). Voor het jonge verpakkingsbedrijf werden geen cijfers verstrekt. “Dankzij de operationele flexibiliteit van Navigator kon het bedrijf meer pulp produceren als reactie op de terugschroeven van de papierproductie, en deze extra productie plaatsen in geografische regio’s waar de vraag in 2023 robuuster was”, aldus het bedrijf in zijn laatste winstrapport. “In de schrijf- en verpakkingspapierbranche maakte een zorgvuldige planning van de productie het ook mogelijk om de productie en de voorraden op beter aangepaste niveaus te beheren. Gecombineerd met een verantwoord beheer van prijzen en marges stelde dit Navigator in staat zijn bedrijfsresultaten te beschermen.”
Geen prijsdaling verwacht
Ondanks de inspanningen en het engagement van de groep om de kosten te verlagen, zowel door het optimaliseren van specifieke consumptieniveaus als door het onderhandelen over prijzen voor logistiek, grondstoffen en hulpstoffen en energie, blijven deze prijzen boven het niveau van vóór de pandemie. Het huidige kostenniveau oefent uiteraard druk uit op de prijs van eindproducten, wat betekent dat niet wordt verwacht dat deze zich in de richting van de niveaus uit het verleden zullen bewegen.
Toenemende vraag en bezettingsgraad
De gemiddelde bezettingsgraad van de papiercapaciteit van Navigator voor het jaar bedroeg 78%, vergeleken met 71% voor de sector in Europa. Dit aantal werd gestimuleerd door een stijging in het vierde kwartaal, toen Navigator zijn tarief verhoogde naar 85% naarmate de vraag verbeterde. In 2023 verkocht Navigator 1,13 miljoen ton ongestreken houtvrij papier (UWF), een daling van 25% ten opzichte van het voorgaande jaar. Fabrieksmerken vertegenwoordigden 80% van de omzet (tegenover een gemiddelde van 65% tussen 2012 en 2021), terwijl premiumproducten – hoewel ze jaar na jaar daalden – met 57% relatief hoog bleven.
Navigator bood ook de volgende vooruitzichten:
In het papiersegment wordt verwacht dat de orderportefeuilles in het eerste kwartaal zullen verbeteren, in lijn met een trend die we vanaf september 2023 hebben waargenomen. Naast de groeiende orders zijn de levertijden van fabrieken aan distributeurs toegenomen, momenteel boven het niveau van 2021. Naast de verwachte normalisering draagt ook de crisis in het Suezkanaal bij aan langere levertijden (van vracht afkomstig uit Azië). Ondanks de huidige context van economische vertraging en extreme onzekerheid is het te verwachten dat de opleving van de vraag, de vermindering van het aanbod in Europa en de zware druk op de kosten zullen helpen de neerwaartse koers van de papierprijzen in Europa en op bepaalde internationale markten te keren.
In Europa zijn in de papiersector tijdelijke en definitieve capaciteitsverminderingen aangekondigd. In 2023 en 2024 zal de Europese markt bijna 400.000 ton aan jaarlijkse UWF-productiecapaciteit kwijtraken. Sommige fabrikanten hebben de definitieve sluiting van hun activiteiten aangekondigd, terwijl andere de omschakeling van hun capaciteit naar verpakkingskwaliteiten hebben aangekondigd.