Adveo Benelux is met terugwerkende kracht per 1 augustus overgenomen door het Oostenrijkse PBS Holding AG, een sterke speler in de Europese markt. Onder de naam PBS Benelux wil het bedrijf zijn positie verder versterken. Erwin Snoeker en Robbie Vermeulen lichten de spectaculaire overname toe en leggen uit waarom zij alleen maar voordelen zien.
We spreken het tweetal eind augustus online, een dag nadat de deal is afgerond. “Gisteren om 1 minuut voor vijf hebben we de handtekeningen gezet”, glundert Erwin Snoeker nog na. “We zijn in opperste feeststemming. Dit is het mooiste nieuws in jaren voor Adveo, denk ik, en deze
overname is voor ons de best mogelijke uitgangspositie met het oog op de toekomst. Onder de vlag van PBS willen we flink doorgroeien.” Hij laat een presentatie zien waarin het nieuws bekend werd gemaakt aan de collega’s. Op één van de sheets zijn afbeeldingen te zien van een kat en een leeuw. “De brave huiskat wordt een brullende leeuw. Dat proces is nu gestart.”
Lokaal blijven
De algemeen directeur is duidelijk in zijn nopjesmet de overname. Hetzelfde geldt voor directeur inkoop en logistiek Robbie Vermeulen, die net als zijn collega benadrukt dat er wat hen betreft louter voordelen zijn. Ze zijn lovend over de overnamepartner en diens CEO Richard Scharmann (zie kadertekst). Snoeker omschrijft de cultuur van het bedrijf zo: “Degelijk, betrouwbaar, down to earth en begripvol”. PBS had vorig jaar een omzet van 433 miljoen euro, heeft distributiecentra in meerdere landen en heeft lokaal ondernemerschap hoog in het vaandel staan.
Het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf keek al langer naar de Benelux-markt. In Adveo heeft het een ideale partij gevonden voor haar groeiplannen. Het succesvolle Adveo Benelux, bestaande uit Adveo België en Adveo Nederland, is losgekoppeld van Adveo Frankrijk en gaat per 1 oktober verder onder de naam PBS Benelux. Snoeker: “Net als PBS vinden wij lokaal ondernemen belangrijk. Wij opereren met onze 75 medewerkers in de Benelux als een soort familiebedrijf, dat blijft zo. We dragen zorg voor onze mensen. Met deze overname is onze continuïteit gewaarborgd. Ik herhaal het nog maar een keer: dit is by far de best mogelijke combinatie. We kennen deze partij al vijftien jaar, het is niet van de ene op de andere
dag gegaan. Beide bedrijven passen perfect bij elkaar.” De dagelijkse leiding blijft in handen van hethuidige directieteam: Snoeker, Vermeulen en financieel directeur Miguel Haelvoet. “We krijgen veel vrijheid”, aldus Snoeker. “Richard Scharmann zegt: gebruik de kracht van de PBS groep als het nodig is. Voor klanten en leveranciers verandert er in principe weinig; de overname betekent een verdere samenwerking met dezelfde mensen, plús de ondersteuning en synergievoordelen van een grote, krachtige Europese onderneming. Dit biedt het beste van twee werelden.”
Interaction
PBS is één van de belangrijkste leden van inkoopgroep Interaction. Dit betekent dat PBS Benelux ook lid is. En dat biedt heel veel voordelen. Interaction koopt op Europees niveau gezamenlijk in en voert een eigen merk, Q-Connect. Managing director Jan van Belleghem houdt kantoor op zo’n vijftien kilometer van Adveo’s hoofdkantoor in Deinze. “Q-Connect is een heel belangrijk private label”, stelt Vermeulen. “Het assortiment van het merk zal worden uitgebreid en we gaan ons nog meer focussen op dit label. Daarnaast blijven we de merken Gallery en Classex voeren.” Het assortiment van Adveo telt circa 25.000 sku’s, PBS heeft er aanzienlijk meer. Betekent dit automatisch een verbreding van het totale assortiment? Vermeulen: “We gaan kijken wat we nodig hebben. Het heeft geen zin om meer van
hetzelfde te voeren. Overigens behoudt ons distributiecentrum in Deinze zijn belangrijke functie, met natuurlijk 24-uurs levering.” De Nederlandse kantoorvakhandel profiteert mee, zegt hij desgevraagd. “De vakhandel krijgt onder andere nóg betere inkoopcondities en kan beschikken over een nóg sterker private label.”
Van rood naar groen
Het herkenbare Adveo-rood wordt straks vervangen door PBS-groen, de bedrijfskleur van de
overnamepartner. Dat is een bewuste keuze, zegt Vermeulen. “Groen is warm en ‘komt bij je binnen’. Daarnaast past het bij waar we naartoe willen met sustainability, oftewel duurzaamheid. Dat thema wordt nog belangrijker binnen ons bedrijf.” Snoeker vult aan: “We gaan er ook reclamecampagnes voor opzetten. Let wel: al het goede van Adveo blijft behouden, daarnaast worden we op veel vlakken sterker.” Wat betreft sustainability is een projectmanager aangesteld die speciaal hiervoor een opleiding heeft gevolgd. Q-Connect heeft een duurzaamheidsconcept ontwikkeld, waarbij onder meer producten aan verschillende criteria moeten voldoen. Zo voeren ze bepaalde ecolabels en hebben ze groene verpakkingen. Snoeker: “We doen dit niet omdat het moet maar omdat we het zelf belangrijk vinden. Niet alleen voor onszelf, ook voor de generaties na ons.”
Groei
Tot slot komt de algemeen directeur nog even terug op de groeiplannen. Hij legt uit: “Ik ben een voorstander van out-of-the-box denken. Intern hebben we aangegeven dat we onze omzet binnen een aantal jaren willen verdubbelen. Dat is onze ambitie. Zo willen we onder andere groeien met de Calipage-dealers. Er is ruimte voor groei in de Benelux, daarvan zijn we overtuigd. We werken graag samen met pro-actieve dealers, op basis van partnership en luisteren naar elkaar.”
Over PBS
De geschiedenis van PBS Holding AG gaat terug tot 1788 (!) toen het bedrijf begon als bescheiden drukkerij. Inmiddels is het uitgegroeid tot een toonaangevende speler inde markt voor kantoorbenodigdheden, met zo’n 1.400 medewerkers in acht Europese landen en meerdere distributiecentra. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Oostenrijkse Wels. PBS richt zich op het snel en eenvoudig toegankelijk maken van een breed assortiment kantoorbenodigdheden via diverse kanalen, waarbij de focus ligt op lokale klantnabijheid en centrale efficiëntie. Het bedrijf heeft ruim 200.000 klanten. De overname van Adveo Benelux sluit naadloos aan bij de groeiplannen van de onderneming. “We keken al langer naar de Benelux-markt”, zegt CEO Richard Scharmann. “Door de toevoeging van een mooi, gezond bedrijf als Adveo kunnen we onze positie in Europa versterken. Adveo Benelux is een ambitieus, groeiend en succesvol bedrijf en past helemaal binnen onze strategie.”