Iedere zichzelf respecterende buurt heeft tegenwoordig een buurtapp. Handig als je wil weten wanneer de vuilnisbakken aan de straat moeten of wie die nieuwe leuke bewoners van de wijk zijn. En wat dacht u van de jaarlijkse barbecue? Nuttig om te weten welke taak je dit jaar weer krijgt. De praktische app geeft je alle informatie zonder dat je de buren echt hoeft te spreken. Gewoon even een tekstberichtje sturen en alles is geregeld. Lekker praktisch !Â
Het is wel een bijzonder fenomeen van deze tijd. Alles kun je met je mobiele telefoon regelen. Kaartjes kopen, deelscooter starten, locatie delen, gemakkelijk betalen in de winkel. En ook nog communiceren. Alhoewel dat laatste wel veranderd is. We bellen namelijk niet meer zo graag. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat 40% van de jongeren kampt met belangst. Liever een cryptisch berichtje sturen in onbegrijpelijk Nederlands, want het is wel heel eng als iemand met zijn stem de telefoon opneemt. Maar deze manier van contact maken brengt ook met zich mee dat persoonlijke sociale communicatie anders en zeldzamer lijkt te worden.Â
In ons dagelijks leven is deze moderne digitale communicatie inmiddels heel gebruikelijk geworden. Eten bestel en betaal je bij een grote zuil om vervolgens zelf je bestelling af te halen. Zonder te hoeven praten. En in winkels lijkt het vaak ongepast om te veel vragen te stellen, immers je wil de verkoopster niet storen als ze net op haar telefoon kijkt. En sport of concerten bekijken we met onze mobiele telefoon, zelfs als we in het stadion zitten. Â
Maar de mens blijft toch een sociaal wezen dat onmiskenbaar behoefte heeft aan persoonlijk contact. We vinden het immers wel gezellig om met 50.000 man op een overvol festival terrein te staan en al dansend nieuwe mensen te ontmoeten. Om daarna op de nabijgelegen idyllische camping nog meer vrienden te maken. Is een standaard praatje maken dan alleen maar voor mensen boven de 30? Natuurlijk niet!Â
Zeker in het zakenleven is persoonlijk contact essentieel. Het investeren in de relatie zal altijd zijn vruchten afwerpen. Dus liever op bezoek bij je klant dan een onpersoonlijke mail. Bovendien hoor je bij een kopje koffie of lunch veel meer dan bij een telefoongesprek. Het is dan ook niet heel slim om te bezuinigen op relatiemarketing. Een onvergetelijke ervaring middels een leuke uitnodiging kan de basis zijn voor een jarenlange succesvolle relatie. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan de serieuze boekhoudafdeling!Â
En ook in de horeca is men er al heel lang achter dat de verbale en non verbale communicatie voor de gasten heel belangrijk zijn. Attent zijn, interesse tonen en een verzorgd uiterlijk zorgen er al snel voor dat de gasten het bezoek meer waarderen en ook nog meer fooi achterlaten. En een welgemeende glimlach en jezelf voorstellen schijnt wonderen te doen Dat moet ik een door artificial intelligence geïnstrueerde bezorgrobot nog maar eens zien nadoen! Â
Alhoewel de technologie ons veel gemak en voordelen brengt , kan het nooit volledig de behoefte van de mens aan aandacht vervangen. Al zijn er chatrobots die met gemak uren mensen aan de praat kunnen houden met daarbij de illusie dat we toch echt met een vriendelijk persoon praten. En ook nog in staat zijn om in dergelijke gesprekken een vorm van emotie te leggen. Â
Heel mooi dus al die nieuwe manieren van communiceren, maar je als je echt iets wil weten, dan doe je dat het beste persoonlijk. De drukbezochte slager bij mij in de wijk is een betere nieuwsbron dan mijn buurtapp. Jong en oud doet daar zijn boodschappen. De goedlachse vrouw van de slager weet tenslotte vrijwel alles van wat er speelt in onze gezellige buurt. En als je een beetje geduld hebt zal ze alles in geuren en kleuren vertellen. Zou het daarom daar zo druk zijn? Zijn het de lekkere producten of is het gewoon leuk om je wijkgenoten daar te ontmoeten? Dat zal ik even moeten opzoeken op mijn telefoon..!Â