Schrijven moet weer leuk worden, dat is de boodschap van Correctbook voor het nieuwe jaar. Het bijzondere verhaal van het uitwisbare notitieboek kan die missie een flinke boost geven. Het handige product, onlosmakelijk verbonden met duurzaamheid en MVO, is ontstaan vanuit de gedachte om schrijven toegankelijk te maken voor iedereen, vooral in Afrika. Na meer dan één miljoen verkochte notitieboeken vinden de mensen achter Correctbook het tijd voor hechtere partnerships in de retail om het sympathieke concept beter over de bühne te brengen.
Het idee voor Correctbook is tien jaar geleden ontstaan tijdens een vakantie in Zuid-Afrika. ‘Ik had mijn studie afgerond en was me aan het oriënteren op het vervolg van mijn loopbaan’, vertelt oprichter Sam van Tol. ‘Toen zag ik de armoede, de sloppenwijken, de mensen op straat. En ik voelde dat ik hier mijn steentje aan wilde bijdragen om iets goeds te doen voor deze mensen. Ik onderzocht ter plekke wat voor sociale problemen er voorkwamen en kwam uit op educatie en het wijdverbreide analfabetisme. De hulpmiddelen voor leerlingen, zoals een notitieblok, die scholen ter beschikking stellen, waren schaars. Ik bedacht om een notitieboek te ontwikkelen dat lang meegaat in de lokale omstandigheden en niet digitaal is, om daarmee schrijven toegankelijker te maken.’Â
Meer richten op retailÂ
Zo is het balletje gaan rollen en zag uiteindelijk het merk Correctbook het levenslicht. Van Tol richtte zich vanaf het begin op de promomarkt voor het bedrijfsleven en de retail, zowel de fysieke winkel als online met correctbook.com. ‘Het is de laatste jaren erg hard gegaan, vooral in het B2B segment. Maar nu willen we ons meer richten op de retail om er een consumentenmerk van te maken.’Â
Correctbook verkoopt het product in Nederland en een aantal andere Europese landen. Een deel van de omzet wordt gebruikt om uitwisbaar schoolmateriaal te doneren in Afrika. Voor elke euro die wordt besteed, kan Correctbook een kind 6 dagen voorzien van uitwisbaar materiaal. In totaal zijn er bijna 700.000 kinderen geholpen. Â
Volgens Van Tol is Correctbook nu in een nieuwe fase aangeland. ‘Oorspronkelijk zijn we gestart met de gedachte dat kinderen in Afrika een gebrek aan schrijfmateriaal hebben en dat het notitieboek ook een mooi duurzaam product voor de Nederlandse markt is. Met andere woorden: de doelstelling om schrijven toegankelijk te maken voor iedereen. Maar nu willen we meehelpen om het schrijven weer leuk maken, ook in Nederland. Schrijven in het algemeen is goed voor de mens. Het stimuleert je hersenen en zorgt ervoor dat je meer nadenkt over wat je schrijft. Door de digitale revolutie zien we dat er steeds minder wordt geschreven en de geletterdheid daalt, ook in Nederland. Correctbook wil de juiste tools ontwikkelen om mensen te stimuleren om weer meer te schrijven en de fun van schrijven terug te brengen.’Â
Meer dan één miljoen CorrectbooksÂ
Het unieke concept van Correctbook is daar heel geschikt voor. Van Tol: ‘Het is namelijk een modulair product. Je kunt bladen toevoegen of eruit halen. Je kunt de boeken uitrusten met nieuwe omslagen. We streven er in feite naar dat iedereen zijn eigen product kan samenstellen. Daarnaast hebben we ook een agenda die je helemaal naar eigen wens kunt samenstellen.’Â
Dat Correctbook aanslaat blijkt uit de cijfers: de teller staat nu op ruim 1,1 miljoen verkochte exemplaren in Europa, waarvan 95 procent in Nederland. ‘Als Nederlands bedrijf ligt de focus in eerste instantie op ons land. Hier valt nog veel winst te behalen. Van daaruit groeien we door. De nadruk ligt nu op meer- en betere samenwerkingen in ons land’, vertelt Edwin Verbruggen, directeur van Correctbook Europa.Â
Om door te groeien werd Correctbook in de loop der jaren zo breed mogelijk in de markt gezet, ook via grote distributeurs. ‘We waren destijds nog niet met een groot team en konden niet alles zelf doen. We wilden het merk zoveel mogelijk bekend maken in de markt via een brede distributie. We merken echter dat we nu in een fase zitten waarin we ons bijzondere verhaal beter willen uitleggen. We hebben dan wel meer dan een miljoen notitieboeken verkocht, maar hoeveel mensen kennen Correctbook daadwerkelijk en, heel belangrijk, het verhaal erachter. Dit gaan we nu beter naar voren brengen’, legt Van Tol uit.Â
Daarom wordt er in januari afscheid genomen van de grotere distributeurs. Verbruggen: ‘Het is een hele bewuste keuze om de markt zelf ter hand te nemen en ons te focussen op samenwerkingen en partnerships met mooie verkooppunten. Dit om samen het verhaal te vertellen en schrijven weer leuk te maken, en positieve aandacht te besteden aan geletterdheid. We willen de verkopende partijen er meer in betrekken om dit verhaal in de wereld bekend te maken. Dan is het efficiënter als je rechtstreeks met deze bedrijven samenwerkt en er geen extra laag tussen zit.’Â
Meer winkels met meer productenÂ
Correctbook heeft al een basis gelegd die wordt gevormd door commitment van de grotere kantoorvakhandels, boekwinkels en bepaalde retailketens. Van Tol: ‘Zij werken hard mee om ons verder op de kaart te zetten en daar gaan we mee door. Bij deze partijen zijn we flink aan het opschalen, zodat we in meer winkels komen te liggen met meer producten. Ook de kleinere vakhandels en winkels kunnen de producten rechtstreeks bij ons bestellen via onze webshop voor retailers. We hebben hiervoor de besteldrempel verlaagd van € 250,- naar € 125,- ex BTW franco. Als je online een order plaatst, dan wordt deze binnen vijf werkdagen bezorgd.´Â
De snelheid in het verwerkproces kan Correctbook realiseren dankzij een eigen logistieke voorziening. Verbruggen: ´Er is een compleet fulfilment ondergebracht op onze productielocatie in Den Bosch. Hier worden de notitieboeken geproduceerd, samengesteld enen worden alle producten verpakt en verzonden, zowel naar particulieren als retailers en contract stationers. Door de extra schakel van de groothandel eruit te halen, hebben we directere contacten en kunnen we bouwen aan een hechtere relatie. Op deze manier hebben we dat gerealiseerd bij onder meer Paagman in Den Haag, Donner in Rotterdam en Van der Velde Boeken in Zwolle.´ Â
Het nieuwe jaar staat het teken van storytelling over hoe leuk en belangrijk schrijven is en hoe een Correctbook kan helpen om het schrijven te stimuleren. Van Tol: ´We gaan de partnerships verder uitbouwen en samen het belang van geletterdheid uitdragen, indien mogelijk door samen op het podium staan om deze boodschap te verkondigen. Ons doel is om Correctbook op een toffe manier aan de man te brengen. Daarvoor hebben we prachtige producten, bovendien komen er nieuwe uitbreidingen aan.´Â
Al met al heeft Correctbook veel te bieden voor de vakhandel en retail. Verbruggen: ´We hebben een gemakkelijk bestelplatform, snelle leveringen, betalen op rekening, een goede inkoopprijs, een lage besteldrempel en online- en offline marketingsupport. Daarnaast bieden we prachtige displays aan ter ondersteuning van de retail. Deze vertellen ook weer het verhaal; we hebben bijvoorbeeld displays met een videoschermpje erin. We brengen zo veel beleving en denken mee met de winkelier over de presentatie van ons concept. Uiteindelijk willen we de markt weer naar ons toe trekken door ons scherp te focussen op de partnerships.´Â
CorrectbookÂ
Correctbook is een uitwisbaar notitieboek dat je helemaal kunt aanpassen in jouw eigen stijl, met verwisselbare omslagen en binnenbladen. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is naadloos verbonden met het product. Met elke aankoop steun je Correctbook’s missie om geletterdheid te verbeteren. Daarnaast staat Correctbook voor lokaal en duurzaam. De herbruikbare notitieboeken, die alleen papier uit FSC-gecertificeerde bossen bevatten, worden geproduceerd in ’s-Hertogenbosch, wat transport vermindert en de lokale economie versterkt.      Â