De eerste jaarcijfers van 2020 komen naar buiten. Acco Brands zag haar omzet wereldwijd met bijna 16 procent dalen naar $ 1,66 miljard. De winst daalde met 40 procent tot $ 128 miljoen. EMEA, waar Nederland onder valt, deed het relatief goed. De omzet daalde 8 procent naar $ 523,9 miljoen. De groei zat in in computeraccessoires, shredders, luchtreinigers en doe-het-zelfgereedschap.
In de laatste drie maanden van het jaar daalde de vergelijkbare omzet met 16,2% tot $ 450,7 miljoen. Er waren sterke dalingen in Noord-Amerika (-21,3%) en Internationaal (-24,2%). EMEA presteerde relatief goed met een daling van slechts 1,4%.
Een sterke groei werd gerapporteerd in de merken Kensington, TruSens en Derwent, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door afname van school- en traditionele kantoorartikelen.
Vooruitzichten
ACCO voorspelt dat de omzet in het eerste kwartaal van 2021 gelijk zal blijven tot 4% hoger dan in het eerste kwartaal van 2020. Dit omvat echter de impact van een volledig kwartaal van PowerA-verkopen en de veronderstelling van een positief voordeel van 4% uit valuta.