Amazon is van plan zijn activiteiten rond de verkoop van kantoorbenodigdheden in Europa uit te breiden nadat de coronapandemie de verkoop heeft gestimuleerd, aangezien bedrijven meer online winkelden en op zoek gingen naar bulkkortingen. Amazon weigerde te specificeren op welke landen het zich vervolgens zou richten. Maar volgens nieuwsplatform OPI staat Nederland op de shortlist. āGezien de nabijheid van Duitsland en de volwassenheid van online aankopen van de consumenten, zou ook Nederland op de lijst kunnen staan.ā
Er komen nieuwe investeringen voor logistiek om het voor bedrijven in Europa gemakkelijker te maken om zaken als bureaustoelen, bureaus, papier en printerinkt in bulk te kopen, vertelde Amazon Business VP Alexandre Gagnon tegenover Reuters. Dit met het oog op het binnenhalen van leveringscontracten.
De business activiteiten bieden potentieel hogere marges dan Amazon’s belangrijkste consumentenbedrijf, aangezien een kleiner aantal bulkleveringen per eenheid goedkoper is dan miljoenen kleine pakketjes op de deurmat van individuen te krijgen.
“Omdat bedrijven grotere hoeveelheden kopen, is de uitvoering voordeliger”, zei Gagnon, eraan toevoegend dat Amazon bedrijven kortingen geeft voor bulkbestellingen. Ook aan de inkoopkant verwacht Amazon voordeel voor de klanten te kunnen leveren.
“Als je 500 zwarte stoelen wilt kopen, nemen we die offerte, sturen we die naar verkopers waarvan we weten dat ze stoelen verkopen, en geven ze de kans om op die bestelling te bieden”, zei Heimes in de blogpost. “Het wordt een ‘aanvraag voor een offerte’ genoemd en het is ons aanbod om tegemoet te komen aan de voorspelde en grote aankoopbehoeften van onze klanten.”
Daarbij zoekt Amazon ook samenwerking. Het heeft al een aantal raamovereenkomsten met inkooporganisaties uit de publieke sector, zoals Omnia Partners (VS), YPO (VK) en UGAP (Frankrijk)
Toen COVID-19-lockdowns in 2020 en 2021 werknemers plotseling dwongen om thuis te werken, moesten bedrijven en particulieren investeren in meubels en apparatuur voor hun thuiswerkplekken.
Wat meespeelt is dat het bedrijf is op zoek naar snelgroeiende bedrijven met hoge marges, aangezien het van plan is om alle 68 fysieke boekwinkels, pop-upwinkels en “4-sterren”-winkels in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk te sluiten , waarmee een einde komt aan een aantal van de langste… lopende experimenten in fysieke winkels.
De bruto-omzet van Amazon Business in Europa groeide tussen 2020 en 2022 met een samengesteld jaarlijks percentage van 25% Ā naar ongeveer 35 miljard dollar, zei Gagnon verder.
Amazon Business startte in 2015. In Europa werd het bedrijf voor het eerst gelanceerd in Duitsland in 2016, daarna in Groot-Brittanniƫ het jaar daarop en in Italiƫ, Spanje en Frankrijk in 2018. Klanten van Amazon Business in de regio zijn onder meer Siemens Gamesa, Centrica en ABB, aldus het bedrijf, en het levert IT- en gezondheidszorgapparatuur en schoolproducten.