Ik had recent een interessant gesprek met een aanbieder van software om klantcontacten te
stroomlijnen. Deze leverancier hielp grotere bedrijven in de office sector om alle interne documenten snel te kunnen koppelen als een klant een vraag had, over bijvoorbeeld een verkeerde levering.
Een complex proces, omdat een orderbon, contactgegevens van een klant en dergelijke zaken
niet altijd uit hetzelfde systeem komen. Aan de ene kant bood de snelle opkomst van Artificial
Intelligence (AI) dat bedrijf enorme kansen, omdat ze via AI veel sneller al die data bij elkaar konden
brengen. Aan de andere kant betekent het voor hun klanten dat ze met minder servicepersoneel
toekunnen. Leuk voor de klant, maar minder voor deze leverancier, die leeft van het aantal gebruikerslicenties. Daar hebben ze inmiddels wat op gevonden, door het aanbieden van zogeheten
AI-licenties voor de bots naast hun bestaande gebruikerslicenties voor de mensen.
AI was er al langer, maar is dik een jaar na het vrijgeven van ChatGPT nog altijd een hot topic. En
het raakt op termijn iedereen. Niet alleen de docent die niet meer weet of een werkstuk wel door
de leerling zélf is gemaakt, of de copywriter die overbodig is geworden. Het zal op termijn een flink
aantal functies of werkzaamheden op het werk overbodig maken.
Heeft dit ook gevolgen voor al de bedrijven die nu office producten leveren? Wie kan ik dat beter
vragen dan ChatGPT zelf, die direct met een antwoord komt: “Op de lange termijn zal Artificial
Intelligence (AI) bedrijven die kantoorbenodigdheden, kantoormachines en/of kantoormeubilair
leveren, helpen bij het verbeteren van efficiëntie, het bieden van gepersonaliseerde ervaringen, het
uitvoeren van voorspellend onderhoud, het verbeteren van gebruikerservaringen en het stimuleren
van nieuwe zakelijke modellen. Dit zal resulteren in kostenbesparingen, hogere klanttevredenheid
en nieuwe inkomstenstromen.”
En zoals wel vaker, kan ik daar maar een ding aan toevoegen; doe er uw voordeel mee!
Lees hier het vorige column.