Ik lees zojuist dat Makro vorig boekjaar een leuke omzetplus heeft behaald van 17 procent. Mooi,
zou je zeggen, maar zo mooi is dat helemaal niet. Want onderaan de streep blijft een verlies over
van 49 miljoen euro. Grotendeels is de stijging dan ook te ‘danken’ aan de inflatie. Een inflatie die
de afgelopen anderhalf jaar voor een totaal vertroebeld beeld zorgt bij de omzetcijfers van bedrijven. Want als je de afgelopen periode als onderneming geen groeicijfers kon laten zien, zelfs in
onze branche, dan deed je echt iets niet goed. Alleen, die omzetgroei betekende nog helemaal niet
dat je een goed jaar had gedraaid. Want inflatie, of, voor veel ondernemers, het moeten terugbetalen van coronasteun, oplopende energiekosten en het verhogen van salarissen, gaf ineens een
heel andere draai aan leuke omzetgroei.
Wat dat betreft maken we sinds begin 2020 knotsgekke tijden mee. Los nog even van een
wereldwijde pandemie en oorlogen. Ik zie nog zo de frustratie voor me van een verkoper van
telecom hardware, die in het begin van de corona veel te weinig voorraad had voor de enorme
vraag die hem overspoelde. Ondanks logistieke problemen en tekort aan grondstoffen lukte het zijn
organisatie om langzaam maar zeker het magazijn weer lekker vol te krijgen. Toen brak er een paar
landen verder een oorlog uit, waardoor klanten voor hun investeringen hard op de rem trapten. Dus
bleef hij met een vol magazijn zitten. Toen ik hem bezocht had ik toevallig een pen bij me van een
concurrerende firma, die hij uit frustratie uit het raam gooide.
Ik wilde hier schrijven dat op dit moment de rust wel weer is weergekeerd binnen zijn onderneming
en in de branche, maar is dat ook zo? Of is het zo dat hier niks is wat het lijkt….
– Joost Heessels