KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»Column Peter Damman: Olifant Op De Startbaan!
Blog

Column Peter Damman: Olifant Op De Startbaan!

19 april 20244 Min leestijd
Met een cool merk heb je pas een lifestyle!
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Het Romeinse recht kent een behoorlijk aantal rechtsbeginselen die in de huidige tijd nog heel actueel zijn. Wat dacht u bijvoorbeeld van ā€˜Pacta sunt servanda’. Vrij vertaald uit het Latijn betekent dit: ā€˜afspraak is afspraak’. Dit klinkt altijd heel logisch en zou eenvoudig na te leven moeten zijn, maar de praktijk is altijd lastiger. Want het gaat vaak fout, zeker als een van de partijen er een wat lossere moraal op na houdt. Hoe vaak is u al niet iets beloofd wat later heel anders uitpakte? Uw nieuwe bank zou toch echt binnen 4 weken bezorgd worden en de vriendelijke loodgieter had echt beloofd om einde van de middag langs te komen?

Maar niet alleen als consument kom je regelmatig voor teleurstellende verrassingen te staan. Wat te denken van die gezellige collega die altijd zegt dat het wel goed komt en uiteindelijk niet deed wat er was afgesproken. Frustraties binnen de organisatie zijn het gevolg en meestal komt de persoon in kwestie er ook nog wel mee weg. Immers, het arsenaal aan excuses is groot en reprimandes of consequenties zijn er vaak niet. Dat laatste is natuurlijk onacceptabel als je een productieve en succesvolle organisatie wil hebben.

Bij veel organisaties gaat het zowel intern als extern vaak mis. Klanten zijn tegenwoordig mondig en veeleisend en verwachten dat wat een bedrijf belooft ook wordt nagekomen. Zo niet, dan word direct gedreigd met actie en meestal is alles dan wel snel opgelost. In een concurrerende omgeving is dat ook heel belangrijk als je je klanten wil behouden. Er is dus voldoende druk om te doen wat je hebt gezegd.

Maar binnen het bedrijfsleven ligt dat anders. Zijn net de functie- en taakomschrijvingen nog eens duidelijk doorgenomen, blijkt in de praktijk dat er altijd wel een aantal weerbarstige collega’s zijn die dat allemaal nĆ©t even anders interpreteren. En als de actiepunten van de laatste vergadering worden doorgenomen zijn er de bekende creatieve excuses waarom wat afgesproken was niet gedaan is. Dan maar weer doorschuiven naar de volgende vergadering. Een ongelooflijke verspilling van tijd en een bron van ongekende ergernis. Goede organisaties werken net als succesvolle sportteams. Als iedereen zijn taak goed uitvoert en je hebt de juiste mensen aan boord, dan komt het resultaat vanzelf. Het vaststellen van taken betekent niet alleen dat je ze goed communiceert. Het blijft oppassen voor de jaknikkers die eigenlijk ā€˜nee bedoelen en geen commitment afgeven. Alleen om maar van het gezeur af te zijn.

Maar wat kun je hieraan doen? Het lijkt mij evident dat het afspraakprincipe een kernwaarde binnen een bedrijf moet zijn. Zonder deze basis is er geen vertrouwen en zal de organisatie geen vooruitgang boeken. Daarnaast ben ik aanhanger van snel en kordaat handelen. Het te lang tolereren van smoesjes zal zijn tol gaan eisen en als geaccepteerd gedrag worden gezien, ook door de goedwillende harde werkers die nog wel
doen wat er afgesproken is. Snel afscheid nemen van dwarsliggers is het devies en zorgen dat er een positieve cultuur ontstaat, waarbij iedereen begrijpt dat alleen door goede samenwerking de gestelde doelen bereikt kunnen worden.

“Het blijft oppassen voor de jaknikkers die eigenlijk nee bedoelen en geen commitment afgeven”

Is dit alleen maar theorie? Absoluut niet. Zonder dat ik hier de obligate voorbeelden hoef te noemen, worden we allemaal dagelijks geconfronteerd met het breken van beloftes. Denk bijvoorbeeld aan het niet op komen dagen bij een afspraak of je inschrijven voor een bijeenkomst en dan niet komen zonder ook maar iets te laten weten. Er is dus duidelijk sprake van een dubbele moraal. Want als de maaltijdbezorger 5 minuten te laat is, dan is het hek van de dam. Maar ach, misschien heeft de bezorger ook wel een goed excuus. De brug stond open of iets dergelijks. En dan zeggen we al gauw dat we dat snappen…..!

Mr.drs. Peter Damman is voorzitter Officers World en entrepreneur.

Lees hier de vorige column.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelā€œBOP Award winnen is als stempel van goedkeuringā€
Volgende artikel Quantore: stevig fundament voor verdere groei en kwaliteitsverbetering

Gerelateerde berichten

367 berichten vol inspiratie en informatie kbm

Don’t shoot the messenger

Hagelslag

Hagelslag

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!