Hij werkt bij Despec, ooit opgericht door de familie Van Barneveld. De oudere lezers onder u zullen deze destijds spannende onderneming nog wel herinneren. Maar er is wel het een en ander gebeurt sinds de Friese gloriedagen. Despec komt langzaam maar zeker weer in beeld. Een tijdje leek Despec van de radar verdwenen , maar van Amersfoort doet hard zijn best om het bedrijf weer zichtbaar te maken en iedereen te laten weten dat zij weer graag printersupplies leveren. Reden genoeg om met hem te gaan lunchen. Locatie was weer de bourgondische Korte Putstraat in Den Bosch, waar ze bij restaurant Allerlei inmiddels wel gewend zijn om coryfeeën uit de kantoorbranche te ontvangen.
1. Wat is je verantwoordelijkheid in je huidige functie?
Ik ben als managing director verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk. Samen met mijn team van 10 personen hebben wij de dagelijkse contacten met onze klanten en bouwen wij de business uit. Ik ben veel onderweg en verblijf ook regelmatig in ons kantoor in Gent.
2. 2. Wat kun je vertellen over de geschiedenis van Despec?
Nou Peter, waar zal ik beginnen? Je kan er een boek over schrijven! Oorspronkelijk is Despec in Friesland ontstaan met de familie van Barneveld. Ik ben er zelf ook al heel lang bij, dus ik heb veel meegemaakt. Ongetwijfeld kun je je nog herinneren dat Despec samen ging met de Van Dorp Groep. Het magazijn werd toen verplaatst naar Den Bosch. Dat werd een drama! Na een lastige en roerige periode is Despec in 2012 onder de vleugels van de Duitse moederorganisatie gekomen, als zelfstandige onderneming. Voor alle duidelijkheid, we hebben dus niets te maken met Despec Scandinavia. Eigenlijk zijn we sinds we zelfstandig werden, weer gaan bouwen aan een stabiel bedrijf. En dat is nu al aardig gelukt.
3. 3. Wat zijn jullie belangrijkste afzetkanalen?
Onze klanten zitten in het IT- en traditionele vakhandelskanaal. Wij kiezen bewust voor de kleinere zelfstandige dealer, omdat we daar nog waarde kunnen toevoegen. Voor de grotere partijen zijn wij een “second supplier”. Vaak hebben wij merken die anderen niet hebben en dan kunnen wij de grote spelers toch helpen.
4. 4. De markt voor printer supplies is dalende. Hoe gaan jullie om met deze trend?
Wij hebben gekozen om ons assortiment uit te breiden. Zo hebben we nu ruim 12.000 producten op voorraad in ons centrale magazijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld ergonomische producten toegevoegd en klanten reageren daar goed op. Natuurlijk zien wij ook dat de markt dalende is , maar er is nog steeds genoeg volume om een goede boterham te verdienen. Zoals de markt beweegt, daar bewegen wij in mee.
5. 5. Staan jullie op beurzen? Heeft dat nog zin?
Wij stonden op Paperworld en dat is altijd nuttig. Wij hebben geen dedicated buitendienst, dus zijn beurzen heel interessant om contacten te onderhouden. Het is ook een manier om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Veel beurzen zijn er niet meer in ons marktsegment, maar we zijn altijd geïnteresseerd om aan een beurs mee te doen.
6. 6. Hoe zie je de markt van compatible supplies?
Het is niet gemakkelijk om zonder problemen een alternatieve cartridge in je printer te stoppen. Er kunnen problemen ontstaan, en dan is de lol van de lage aanschafprijs snel verdwenen. De toepassing van printersoftware heeft het ook voor de gebruikers complexer gemaakt. Gebruikers kiezen dan ook duidelijk voor het origineel, met name bij inktcartridges. Dan weet je dat je goed zit. Overigens hebben wij ook in ons assortiment een aanbod van 100 procent remanufactured producten. We voeren een aantal merken, maar zien hier geen groei in ten opzichte van de originele producten.
7. 7. Ben je een netwerker? Ben je lid van clubs in de branche?
Nou Peter, mijn werkterrein beslaat meerdere landen dus ik heb niet veel tijd over. Een bijeenkomst kost mij een werkdag, dus ik moet die geïnvesteerde tijd wel op een of andere manier terug zien te verdienen. Dat betekent dus keuzes maken. Zo zijn we contractleverancier bij Hameco en ben ik dus vaak op hun bijeenkomsten. Zo kom ik ook bij Officeworld en ga binnenkort naar de Officers. Het is uiteraard nuttig om aanwezig te zijn en contact te houden met de fabrikanten, collega’s en klanten. Als je nergens komt dan lijkt het of je niet bestaat. Ik ga dus wel mits het wat oplevert!
8. 8. Heeft de dealer met een winkel nog wel bestaansrecht?
Je hoeft alleen maar naar de groeicijfers per kanaal te kijken en je ziet dat online verkopen explosief groeien en dat dit ten koste gaat van de traditionele reseller. En dan helpt het natuurlijk niet als je achter je toonbank blijft staan. Erop uit en achter klanten aan! Natuurlijk is dit lastig in de B-to-C markt, maar in de zakelijke markt kun je met het juiste initiatief en ondernemerschap veel bereiken. Dus de winkels hebben nog wel toekomst maar je zal je wel moeten aanpassen aan de veranderende markt.
9. 9. Heeft een inkoopvereniging in de huidige tijd nog wel een functie?
Ik bewonder onafhankelijke dealers die zelfstandig opereren en trots zijn op hun eigen onderneming. Ik was onlangs op het goed georganiseerde feest van de Hameco groep die op slimme wijze zelfstandigheid met inkoopondersteuning combineert. Knap gedaan ! Door alle consolidaties in de markt op elk level in de keten wordt het eigenlijk steeds méér van hetzelfde. Het is belangrijk je te onderscheiden als reseller en zelfstandig keuzes te maken met betrekking tot je onderneming. Dit zijn kernwaarden die een inkoopvereniging juist zou moeten ondersteunen. Daar zie ik een belangrijke rol voor een inkoopclub , als deze ook in staat is om de veranderende wensen van haar leden goed in te vullen. In dat opzicht zie ik wel degelijk in de toekomst een functie voor de inkoopvereniging.
10. 10. Welk bedrijf in de branche bewonder je?
Nou Peter, ik geef daar liever een algemeen antwoord op, omdat ik misschien anderen tekort zou doen. Ik bewonder ondernemers die in de huidige moeilijk markt blijven zoeken naar opportuniteiten en ook durven veranderen. En daar is inzicht en lef voor nodig.
11. 11. Als je dit niet zou doen , wat zou je dan doen?
Eerlijk gezegd zie ik nog genoeg leuke uitdagingen in onze branche. Dus ik ga nog wel even door. Maar mijn andere grote passie is volleybal. Daar zou ik meer tijd voor willen hebben. Met name het trainen en coachen van jonge talentvolle volleyballers is een passie van mij, waar ik hopelijk in de toekomst meer tijd voor zal krijgen
Van Amersfoort is een echte Fries. Hij bekijkt de zaken nuchter en realistisch. Na alle wilde jaren is Despec in rustig vaarwater gekomen en is het weer een degelijke en betrouwbare leverancier. En dat past bij van Amersfoort. Gewoon goed je werk doen en niet te hoog van de toren blazen. En zelfstandige dealers weten dat te waarderen. Daar ligt ook de focus van de onderneming. Het verkopen van printersupplies is niet eenvoudig. Door de lagere marges moet je een zeer efficiënte organisatie hebben om competitief te kunnen zijn. En je moet je juiste afnemersgroep weten te vinden. En daar past een no nonsens benadering prima bij. Van Amersfoort is dus de juiste man op de juiste plaats.