Novaka heeft tijdens haar jaarlijkse algemene ledenvergadering George Steur (Staples) en Wout van Laar (GZ Office Experience) benoemd tot nieuwe bestuursleden.  Gelijktijdig treedt Frans Kools (Staples) af, die ruim elf jaar in het bestuur heeft gezeten.  

Op 25 januari vond de jaarlijkse algemene ledenvergadering van Novaka plaats. Door corona was ook deze vergadering, net zoals die van 2020, digitaal.

Voorzitter Frans Davelaar blikte terug op de afgelopen anderhalf jaar. Daarbij ging hij in op de ontwikkelingen in onze branche en de wijze waarop de leden van Novaka met de beperkende coronamaatregelen zijn omgegaan.

Forse omzetdaling

Op basis van een peiling onder de leden van Novaka is gebleken dat er in het laatste coronajaar sprake was van een terugval van de offline omzet van soms tot wel 40%. Daartegenover stond een lichte stijging van de online omzet tussen 15 en 30%. Vanzelfsprekend heeft een groot deel van de leden gebruik gemaakt van de coronasteunmaatregelen, waarbij de NOW-regeling in het oog springt.

In deze periode heeft Novaka de leden ondersteund met juridisch advies en heeft Novaka – via het lidmaatschap met MKB-Nederland – gelobbyd om (tijdelijke) aanpassing van huurcontracten mogelijk te maken en sluiting van winkels zo veel mogelijk te voorkomen. Daarnaast heeft Novaka de branche gepromoot via een promotiefilm.

Jaarrekening en CAO

Zoals bij de jaarvergadering gebruikelijk, kregen de leden de jaarrekening over 2020 ter goedkeuring voorgelegd. De leden hebben de jaarrekening goedgekeurd. Het kantoorpand aan De Lairessestraat was eigendom van de stichting Stivako, Een stichting die volledig onder Novaka valt. Het bestuur heeft besloten om de opbrengsten van de verkoop van het kantoorpand ten goede te laten komen aan de leden van Novaka onder meer door te investeren in het kennisplatform van Novaka Academy en de contributiekorting voor bestaande leden te subsidiëren.
Goswin Fijen gaf tijdens de vergadering een update over de ontwikkelingen rondom de CAO voor de Boekhandel & Kantoorvakhandel. De CAO die in 2019 (tot 1 oktober 2020) was afgesloten, is tweemaal stilzwijgend voortgezet en geldt daardoor ongewijzigd tot 1 oktober van dit jaar.

Twee nieuwe bestuursleden

Vanwege het aftreden van Frans Kools (Staples) en uitbreiding van het aantal bestuurszetels konden de leden stemmen over de benoeming van twee nieuwe leden voor het bestuur van Novaka: George Steur (Staples) en Wout van Laar (GZ Office Experience). De benoemingen werden door de leden van Novaka met algemene stemmen aanvaard.

Frans Kools was vanaf november 2012 als HR-Director van Staples bestuurslid van Novaka. Voorzitter Frans Davelaar roemt de inbreng van Frans Kools in het bestuur van Novaka. Met name zijn expertise op het gebied van pensioenen en de CAO zijn gedurende het bestuurslidmaatschap van Frans Kools van grote waarde geweest.

Wout van Laar  is eigenaar van GZ Office Experience en heeft meer dan 30 jaar ervaring in de bedrijfstak. Naast zijn werk bij GZ is hij onder meer Bestuurslid van de Green Business Club Zaanstad en is hij commissaris van Quantore. Met zijn bedrijf zet hij zich in voor een duurzaam portfolio. Wout wil graag een bijdrage leveren aan het elan en de inzet van Novaka voor de branche zoals hij dat de afgelopen anderhalf jaar heeft ervaren.

George Steur is Managing Directeor van Staples Benelux en heeft een lange en brede ervaring in onze branche. Zowel in retail (Phone House), groothandel (Acer) als online. George wil zjin energie inzetten om voor Novaka en de branche een mooie toekomst neer te zetten. Als geen ander wil hij meehelpen om de (commerciële) kansen die er voor de leden van Novaka zijn, mogelijk te maken.

Kennisplatform Novaka Academy
Lieke Vogels gaf een overzicht van alle activiteiten die hebben geleid tot de lancering van het kennisplatform van Novaka Academy in oktober 2021.
Daarin kwamen als belangrijkste het doel en het belang van dit kennisplatform aan bod. De leden kregen een goed inzicht in de ontwikkelingen van het platform, zowel qua techniek als inhoud. Lieke Vogels gaf inzicht in wat het platform nu en in de toekomst te bieden heeft. Tevens toonde zij aan de hand van de financiële componenten aan hoe het platform wordt gefinancierd en hoe verder wordt geïnvesteerd in geld, tijd en middelen.
Tot slot deed zij een oproep aan alle leden om deel te nemen aan het platform en Novaka de bevindingen en wensen ter verbetering en ontwikkeling kenbaar te maken.

Project De Nieuwe Werkplek
Direct na het uitbreken van de pandemie in 2020 heeft Novaka het initiatief genomen  voor het project, De Nieuwe Werkplek, samen met een aantal experts uit de branche. Met als doel om het belang van een gezonde comfortabele werkplek thuis, mobiel en op kantoor onder de aandacht te brengen. Daarmee kan de branche zich beter profileren langs een innovatieve betekenisvolle weg. Novaka heeft hierin nauw samen gewerkt met MKB-Nederland, VNO-NCW, de SER en de sociale partners en heeft al een aantal tools ter beschikking gesteld, zoals factsheets, data, voorbeeldovereenkomsten, webinars en summits, waar promotie voor de branche wordt gemaakt met een hart voor hardwerkend Nederland.

Novaka wil graag de branche laten certificeren als de erkende werkplekspecialist en heeft hiervoor onder andere een e-learningprogramma ontwikkeld en de training ergocoach ter beschikking gesteld.

X