Als u dit leest is de decembermaand al aangebroken en kan het grote terugkijken weer
beginnen. Waar ik vorig jaar mijn column begon met; “Wat een gek jaar hebben we achter de
rug”, kan ik dat nu met gemak herhalen. En wees eerlijk, dat hadden we met zijn allen niet
voorspeld. Zo begint de column van Joost Heessels in KBM.
Ook 2021 wordt volledig gedomineerd door de pandemie die ons telkens weer een poets
bakt. Daardoor zitten we eind 2021 gewoon weer in een gedeeltelijke lockdown en is het
advies ‘werk thuis tenzij je niet anders kan’, formeel weer van kracht.
Dat betekent dat ook 2021 zich weer kenmerkt door grilligheid. Begin dit jaar moesten alle
consumentgerichte winkels in onze sector dicht. Dat heeft veel pijn gedaan en dat doet het
nog steeds, zoals te lezen valt in de column van Eric Herni, verderop in deze KBM.
Een aantal leveranciers heeft garen gesponnen bij de pandemie, denk aan leveranciers van
traditionele kantoorartikelen, kantoormachines en toner en inkt. Aan de andere kant profiteerden
de leveranciers van hygiëneartikelen en van thuiswerkplekken. Van de verschillende
groothandels horen we over het algemeen positieve geluiden, zij sluiten dit jaar af met een
licht hogere omzet.
Aangetekend moet wel, dat dit voor een groot deel door de groei van online kanalen komt.
Nog zoiets grilligs; vanaf de zomer schieten de papierprijzen weer omhoog, is er schaarste
aan grondstoffen, waardoor veel producten nauwelijks te leveren zijn of ineens een stuk duurder
worden. De categorie corona gerelateerde producten is alweer van het toneel verdwenen
en neemt anderzijds de aandacht voor duurzaamheid alleen heel hard toe.
Ik hoop van harte dat ik volgend jaar op deze plek kan vertellen dat we weer eens een rustig
jaar hebben gehad zonder al te veel verrassingen. Hoe lekker zou dat zijn….