Traditiegetrouw probeer ik ook altijd een column te schrijven vanuit mijn favoriete bergdorpje in Oostenrijk. Even lekker tot rust komen, sportief bewegen, en gezonde berglucht door mijn longen laten stromen. Dat zou voldoende inspiratie moeten geven om weer iets moois op papier te zetten. Maar er zijn heel veel mensen die hetzelfde denken. De reis ernaar toe ging gepaard met lange files, de hotels waren volgeboekt en ook de skiliften en skibussen waren overvol. En het maakt ook steeds minder uit in welk deel van het seizoen je gaat, want Oostenrijk en sneeuwvakanties zijn populair, dus de drukte is onvermijdelijk. Â
Maar ook andere populaire plaatsen zuchten onder massale belangstelling. En als zelfs de lokale ondernemers erkennen dat het wel iets minder kan, dan weet je dat het echt te gezellig wordt. Neem bijvoorbeeld Venetië, waar een dusdanig groot aantal toeristen de stad bezoekt, dat het stadsbestuur noodgedwongen besloot tot een nieuw experiment waarbij dagjesmensen moeten gaan betalen. Op bepaalde drukke dagen, zoals de meivakantie, moet je een kaartje van vijf euro betalen om Venetië in te mogen. De verwachting is dat toeristen dan rustigere dagen uitkiezen voor een bezoek. Maar dat is, denk ik, valse hoop.Â
En wat dacht u van de verkoop van kaartjes voor populaire concerten? De kaartjes voor bekende artiesten zijn in 15 minuten uitverkocht. En dat terwijl de toegangsprijzen hiervoor alleen maar duurder zijn geworden. De belangstelling blijft enorm en blijkbaar wil men ook steeds meer geld uitgeven aan ‘belevingen en ervaringen’ in plaats van aan andere materiële zaken, zoals een auto of een huis. Want gezien de ticket prijzen ga ik ervan uit dat er toch financiële keuzes moeten worden gemaakt. Maar blijkbaar is dat geen probleem.Â
Drukte en een massale en vrijwel onverzadigbare vraag van consumenten naar spannende ervaringen, producten, en vermaak, zijn de laatste jaren een geaccepteerd fenomeen geworden. Traditioneel feest vieren in het zuiden van het land met carnaval is voor de lokale bewoners onmogelijk geworden, omdat er drie dagen lang een enorme invasie van grote hordes feestgangers van boven de rivieren de gezellige Brabantse steden bezoeken. En tegenwoordig een dag van tevoren een tafeltje reserveren in een hip restaurant is niet meer mogelijk. Maar is dat nou zo erg? Welnee, niet zeuren!
Liever hebben we het dan erover dat het gezellig druk is. En we willen natuurlijk niets missen. Want YOLO is het motto!Â
Drukte heeft ook positieve kanten en is ook een zeer goede welvaartsindicator is. Zolang er vrolijk geconsumeerd wordt, zal de economie lekker blijven draaien. Dan neem je het maar voor lief dat je voor je vakantie minimaal een jaar vooraf moet boeken. En dan maar hopen dat er nog plek is in het vliegtuig. Wees maar blij dat het zo is. Want vaak zie je dat er een economische crisis ontstaat als de consument stopt met spenderen. Als er niemand meer te vinden is in winkels, hotels, showrooms en restaurants dan is er pas echt een groot probleem. Dus de ‘drukte indicator’ geeft aan dat we in een welvarende tijd leven en dat de consument veel vertrouwen heeft in de toekomst. Dus laat het maar lekker druk zijn. En probeer maar eens thuis te blijven! Dat is lastig toch? De media weten ons immers handig te bespelen en we leven van hype naar hype. Er is helaas geen ontkomen aan! De verleiding is veel te groot. En je buren gaan tenslotte ook continu op stap toch? Dus waarom niet?Â
Daarnaast staat het je natuurlijk altijd vrij om slimme keuzes te maken. Niemand is verplicht om op prime time naar de meubelboulevard te gaan. Het is heerlijk rustig als je om 8.30 uur voor de deur staat. Dan kan je ook nog je auto goed parkeren en ben je weg voordat de tsunami aan meubelliefhebbers de winkels bestormen. Â
We moeten gewoon de drukte accepteren. Alles is cyclisch, dus er zal ook wel weer een rustiger tijd aankomen. Maar hopelijk kopiëren we niet de ‘roaring twenties’ van de vorige eeuw. Want na een aantal feestelijke jaren liep deze periode niet zo gezellig af. De klassieke uitdrukking luidt dat de geschiedenis zich altijd herhaalt. Nou deze keer dan liever niet! Minder sparen en veel geld besteden is het motto voor de komende jaren. Daarna zien we wel weer verder. Voorlopig gaan we even lekker genieten. Tenslotte hebben we net die saaie coronaperiode achter de rug.Â
Dan maar irritant lang in de rij staan voor de bar om een paar veel te dure biertjes te bestellen. Want wat is het hier toch gezellig! Proost!
Mr. drs. Peter Damman is voorzitter Officers World en entrepreneur.Â