KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»Kamervragen gesteld over blacklisting
Meest gelezen nieuws

Kamervragen gesteld over blacklisting

5 december 20182 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Het Platform Mobiel Misbruik maakt zich hard voor een centraal registratiesysteem van mobiele telefoons en het blokkeren ervan in het geval van misbruik, fraude of andere criminele activiteiten, ook wel ‘blacklisting’ genoemd. Volgens het platform is er weliswaar veel aandacht voor de kwaliteit en veiligheid van de netwerken, maar niet voor de toestellen die hierop actief zijn. In Nederland ligt de verantwoordelijkheid voor het blokkeren van de mobiele telefoon nu nog bij de consumenten, waarbij de nadruk ligt op het gevaar van verlies aan gevoelige data die is opgeslagen op de toestellen.

Consument te weinig beschermd

“Op het gebied van mobiele telefonie wordt de Nederlandse consument te weinig beschermd”, zegt Marjanne Louwsma, sales manager bij PortingXS. “Het stelen van en handelen in mobiele telefoons loont nog steeds. Creditboys hebben vrij spel, de grenzen staan wijd open voor de import van gestolen telefoons en de handel in gestolen telefoons wordt nauwelijks opgespoord of structureel bestreden. Doordat de vraag naar mobiele telefoons stijgt en door de verscherpte BKR-registraties bij aanschaf van een mobiele abonnement in combinatie met een toestel, is de stap naar goedkopere (potentieel frauduleuze) alternatieven snel gemaakt.”

Een centrale oplossing in de vorm van blacklisting beschermt de consument en verplaatst de verantwoordelijkheid naar de lokale autoriteiten. Om dit vorm te geven moeten partijen zoals Telecom-operators (MNO’s en MVNO’s), Nationale Politie, Belastingdienst, douane, kredietverstrekkers en tweedehands-handelaren en platforms (Markplaats, Ebay etc.) samenwerken. Leidend hierin is het IMEI-nummer, een uniek serienummer voor mobiele telefoons. Elk IMEI-nummer krijgt een status mee waar – afhankelijk van de situatie – wijzigingen en gevolgen aan kunnen worden gekoppeld.

Stel, een telefoon wordt gestolen en de eigenaar doet aangifte bij de politie, dan krijgt het toestel door deze aangifte de status ‘gestolen’. Als gevolg van blacklisting wordt het toestel vervolgens door alle Telecom-operators automatisch op alle netwerken geblokkeerd. Het gevolg is dat het op termijn niet meer interessant is om toestellen te stelen en te verhandelen.

Adviserende rol

PortingXS heeft de afgelopen vijftien jaar lokale wet- en regelgevers en Telecom-toezichthouders als onafhankelijke partij geadviseerd in het samenstellen en ontwerpen van centrale blokkeeroplossingen. Ook binnen het Platform Mobiel Misbruik zal PortingXS deze rol vervullen en de centrale oplossing faciliteren.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelNederlandse kantoorwerkers lijden aan ‘beroepsfrustratie´
Volgende artikel 14 procent Nederlanders wil nieuwe smartphone kopen

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!