ACCO Brands doet momenteel uitstekende zaken. Het merkenhuis heeft de coronacrisis zonder grote problemen doorstaan. Sterker nog, de groei was in 2021 boven verwachting en die positieve trend heeft zich de eerste maanden van dit jaar voortgezet. Dat is mede te danken aan succesvolle categorieën als computer-, ergonomische en visuele communicatie-producten en het aanboren van nieuwe markten. Maar de grootste hoop is nu gevestigd op de luchtreinigers van Leitz TruSens. Deze relatief nieuwe productcategorie vormt een ongekende mogelijkheid voor de kantoorvakhandel.

ACCO Brands staat in de markt bekend om het brede portfolio merken in verschillende productcategorieën. ‘Dat heeft ons de afgelopen twee jaar veel gebracht’, stelt Marko Hoogenboom, country manager Benelux bij ACCO Brands EMEA. ‘Toen in het voorjaar van 2020 corona uitbrak, hebben we een tijdelijke dip gehad vanwege de onbekendheid met het fenomeen. Maar in juli 2020 waren we eigenlijk terug op het oude niveau dat we konden vasthouden tot eind dat jaar. 2021 was vervolgens een succesvol jaar voor ACCO, afgezet tegen 2019, want 2020 was natuurlijk geen normaal jaar. We hebben de verwachtingen overtroffen. Hier en daar is de mix van producten wat gewijzigd. Maar gelukkig hebben we een breed assortiment, waardoor we een mindere categorie konden opvangen met een goedlopende productgroep.’

Hybride werken

Het opvallendste was wel dat de traditionele en papier gerelateerde producten terugliepen, aangezwengeld door de groei van het thuiswerken. ‘Maar aan de andere kant zijn productgroepen als computer- en ergonomische producten van Kensington en luchtreinigers enorm opgekomen. Nu we teruggaan naar kantoor kunnen we maximaal inzetten op visuele communicatie met Nobo. Zo kunnen we continu op het juiste paard wedden. Voor elke categorie hebben we een plan om in te spelen op het nieuwe normaal.’ Met het brede assortiment kan ACCO zich op verschillende speerpunten richten. ‘We zijn momenteel volop bezig om weer terug te keren naar kantoor. Dit biedt nieuwe kansen, want de rol van kantoor verandert. Tegelijkertijd hebben mensen de afgelopen periode veel thuisgewerkt, maar zullen dat in de toekomst deels blijven doen. We zaten met zijn allen aan de keukentafel, maar nu thuiswerken structureler wordt, moet je een goede werkplek hebben of de spullen kunnen opbergen. We focussen ons op dat hybride werken met bijvoorbeeld ‘office in a bag’, producten die je zowel thuis als op kantoor nodig hebt. We gaan niet bij de pakken neer zitten, omdat het allemaal minder zou worden. We zeggen daarentegen, wellicht een beetje opportunistisch, dat de markt verdubbelt omdat iedereen nu twee werkplekken heeft. Zo eenvoudig is het natuurlijk niet, maar het toont wel welke insteek we hebben. ’Volgens Hoogenboom heeft ACCO een vliegende start van 2022 gehad. ‘We zijn significant gegroeid ten opzichte van de eerste maanden van vorig jaar, toen we ook al meer groei hadden. Het ziet er allemaal goed uit voor dit jaar.’

Leitz TruSens

Een van de grootste opportunities wordt gevormd door de luchtreinigers van Leitz Trusens. ‘We zijn zo’n anderhalf paar jaar geleden begonnen met deze productcategorie en die gaat nu als een speer’, vertelt Mickelle Tak, Trade Marketing Manager Benelux ACCO Brands EMEA. ‘We hebben drie modellen in de markt gezet. De luchtreinigers hebben de unieke SensorPod. Normaal meet de luchtreiniger de luchtkwaliteit rondom het apparaat en reageert daarop. Onze SensorPod kun je op afstand van de luchtreiniger zetten op de plek waar je de meeste vervuiling verwacht, zoals aan de andere kant van de ruimte of bij een copier of een printer. Daar meet de SensorPod de luchtkwaliteit en communiceert dat terug naar de luchtreiniger, die vervolgens aan de slag gaat.’Een andere highlight van TruSens is de PureDirect-technologie. Een tweeledige luchtstroom levert snel en efficiënt schone lucht door de hele ruimte. Daarnaast zit er een UV-C lamp in. Deze straalt licht uit dat de groei van ziektekiemen vermindert en bacteriën die in het filter vast kunnen komen te zitten, vernietigt. De TruSens heeft een superieur design met gebruiksvriendelijk handvat en intuïtieve bediening. Dit is gewaardeerd met een prestigieuze Red Dot Award. ‘Het apparaat ziet er mooi uit, waardoor je het gerust thuis op kantoor, of waar dan ook neer kunt zetten’, stelt Tak. De TruSens-range bestaat uit drie modellen die gaan van een kleine, een middelgrote tot een grotere ruimte (zie kader).

Grote business opportuniteit

Het is inmiddels duidelijk geworden dat we moeten leren leven met het coronavirus. Tegelijkertijd willen we met ons allen de samenleving weer openen. Om dat zo veilig mogelijk te doen is – naast de algemene richtlijnen van het RIVM – de beheersing van de luchtkwaliteit één van de belangrijke elementen om dit mogelijk te maken. Experts stellen dat er veel te laat is ingezien dat aerosolen een belangrijke rol spelen bij de verspreiding van virussen. In binnenruimtes waar mensen langere tijd samen zijn, wordt het risico op de verspreiding van virussen, zoals het coronavirus, via de lucht verhoogd.

Luchtreinigers zijn in verschillende opzichten een zeer effectieve aanvulling op ventilatie. Zij helpen om de binnenlucht zo schoon mogelijk te houden wanneer het openen van ramen en deuren niet mogelijk is of ongemak veroorzaakt in de vorm van geluid, vervuiling, kou, hogere energiekosten, et cetera. Zij helpen om het niveau van in de lucht zwevende bacteriën en virussen te verminderen die op een andere manier de winkel, het kantoor of huis kunnen binnendringen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat luchtreinigers als de Leitz TruSens 99,99% van het coronavirus in de lucht elimineren.

‘Beheersing van de luchtkwaliteit is dus één van de belangrijke elementen om een veiligere omgeving te creëren in kantoor, bedrijf, school, winkel, praktijk, restaurant, hotel et cetera en daarmee nú – nu we moeten leren samenleven met Corona – een grote opportuniteit voor ons als industrie’, stelt Tak.

Verticale markten

ACCO richt zich met Leitz TruSens op de verticale markten. ‘Met deze boodschap gaan we nu ook naar de kantoorvakhandel. Ik heb de indruk dat zij hier en daar de mogelijkheden hebben laten liggen. Nu is echt de tijd aangebroken om te profiteren. Er zijn andere behoeftes ontstaan en daar moeten we op inspringen’, merkt Hoogenboom op. Tak vult aan: ‘We hebben onze doelgroep uitgebreid met MKB-bedrijven, notarissen, advocaten, horeca, sportscholen, onderwijs, tandartsen, fysiotherapeuten, et cetera. Daar heb je bijvoorbeeld ontvangst- en wachtruimtes, vergaderzalen en kleine kantoren, die je gemakkelijk kunt bedienen met een standalone luchtreiniger. Nu is er ook veel meer bewustwording bij mensen dat de luchtkwaliteit belangrijk is. ’Een groot voordeel van onze standalone luchtreinigers is dat er geen professioneel installatiebedrijf voor nodig is. Het is direct beschikbaar, gemakkelijk te plaatsen en verplaatsen, erg kostenefficiënt. Direct inschakelen en het werkt, gewoon plug&play.

’In de genoemde doelgroepen bevinden zich eigenlijk allemaal klanten van de kantoorvakhandel, weet Hoogenboom. ‘In ieder dorp of stad zit een tandarts, een notaris, een horeca-etablissement, een school, kinderopvang, noem maar op. Elke b2b-dealer zou hierop in moeten springen, want alleen een ordner breng je niet meer aan de man. Als je het nu niet verkoopt, dan krijg je het nooit verkocht. We hebben ter ondersteuning tools als nieuwsbrieven, salesmanagers op de weg, flyers en banners. We helpen de dealer met ons verhaal, maar het moet uiteindelijk gewoon tussen zijn oren terechtkomen. Naast de facilitair manager zou je nu kunnen aankloppen bij de directie of een HR-manager, die de medewerkers een gezonde, veilige werkplek wil bieden. De markt is namelijk veel groter dan we ooit hebben gerealiseerd.’

Drie modellen van Leitz TruSens

Leitz TruSens™ Z-1000 Luchtreiniger, voor de persoonlijke/kleine ruimte

Leitz TruSens™ Z-2000 Luchtreiniger met SensorPod™ Luchtkwaliteitsmonitor, voor de middelgrote ruimte

Leitz TruSens™ Z-3000 Luchtreiniger met SensorPod™ Luchtkwaliteitsmonitor, voor de grotere ruimte. In commerciële omgevingen, kantoren of scholen waar 4 tot 5 luchtwisselingen worden aanbevolen, is de grootte van de ruimte respectievelijk 35 m² voor 4 ACH en 28 m² voor 5 ACH. Meerdere machines tegelijk kunnen worden gebruikt in grotere ruimtes.

 

X