Volgens Context heeft de printermarkt in West-Europa een omzetdaling van ongeveer 7,2 procent geregistreerd. Vooral het B2B-segment kende een aanzienlijke terugval. Volgens marktonderzoeksbureau Context liet de printermarkt in West-Europa in juni een daling zien. De omzet daalde met drie procent op jaarbasis en de omzet daalde met 7,2 procent.
De marktontwikkeling werd voornamelijk beïnvloed door een aanzienlijke daling in het B2B-segment, waar een daling van 4,8 procent in het aantal verkochte eenheden en een daling van 10,1 procent in de omzet werd geregistreerd in vergelijking met het voorgaande jaar. “De terugval in het zakelijke printersegment was deze maand een opmerkelijke uitdaging voor de markt”, stelt Context-woordvoerder Antonio Talia. De daling in het zakelijke segment is vooral te wijten aan een algemene daling van de vraag, een gebrek aan investeringen van grotere bedrijven en de transitie naar een ‘papierloze omgeving’.
Stabiele consumentenmarkt
“De relatieve stabiliteit in het consumentenprintersegment en de groei in bepaalde categorieën, zoals multifunctionele inkjetprinters, laten echter zien dat er gebieden zijn die veerkrachtig zijn en zich kunnen herstellen”, benadrukt Talia. Het B2C-segment, dat ongeveer 67 procent van de printerverkoop in West-Europa voor zijn rekening neemt, was relatief stabiel ondanks een moeilijke marktomgeving, met slechts een lichte daling van 2,1 procent in verkochte eenheden en minder dan één procent in omzet.
Succes voor MFP’s
Kijkend naar de verschillende technologieën vielen multifunctionele inktprinters (MFP’s) volgens de analisten op in het zakelijke segment, met een stijging van het aantal verkochte eenheden met 5,3 procent op jaarbasis. In het B2C-segment deed deze categorie het echter minder goed, met een daling van 1,1 procent. Over het geheel genomen registreerden multifunctionele inkjetapparaten slechts een lichte daling van 0,1 procent. Laser-MFP’s presteerden gemengd: met een groei van 2,2 procent in het B2C-segment, maar een daling van 2,2 procent in het B2B-segment, resulterend in een algehele daling van 2,1 procent in de categorie in juni.
“Ondanks de uitdagingen toonden consumentenkanalen, waaronder e-tailer-consumenten- en winkelketens, veerkracht. Deze kanalen boekten een omzetgroei van 6,7 procent op jaarbasis, gedreven door de robuuste prestaties van winkelketens, die een omzetgroei van 8,2 procent op jaarbasis noteerden”, aldus Talia.