KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»Overleven
Blog

Overleven

3 december 20214 Min leestijd
IMG 20200220 WA0005
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Nadat wij eind december vorig jaar op last van de overheid de deuren moesten sluiten vanwege corona, is ook 2021 een moeizaam jaar geworden. Ruim vier maanden niets mogen verkopen laat diepe sporen na. De blijdschap die er was toen wij eindelijk weer boeken en tijdschriften mochten verkopen is inmiddels vervangen door grote zorgen over hoe wij kunnen overleven. In mijn geval is er absoluut vreugde over het feit dat de boekenomzet geweldig gaat. Het verschil met 2020 – ons beste jaar ooit – is minimaal en als wij dit jaar met de kerstdagen gewoon open zijn dan moet het een prachtig boekenjaar worden. Op zich opmerkelijk, als je beseft dat boeken ons enige product is dat zonder veel problemen ook online te bestellen is. Onze klanten hebben echter een duidelijk
statement gemaakt: wij steunen de lokale boekwinkel.


Het probleem van onze winkel zit hem in de andere producten die noodzakelijk zijn voor ons voortbestaan. Tijdschriften, wenskaarten, kantoor- en schrijfwaren. Die blijven ver achter bij vorig jaar. Terwijl het niet echt producten zijn die je makkelijk online kan kopen. Het zorgde ervoor dat augustus en september 2021 de slechtste maanden waren sinds de opening van onze winkel. Terwijl wij de afgelopen twee jaar ook met deze producten juist enorm in de lift zaten. Kopen de mensen hun wenskaarten tegenwoordig bij de supermarkt? Bij de drogist? Winkels die tijdens de lockdown wél gewoon door mochten gaan met verkopen. Of die het in deze maanden op slinkse wijze hebben toegevoegd aan hun assortiment.


Bij tijdschriften zou het te maken kunnen hebben met abonnementen. Als je vier maanden nergens terecht kan voor je tijdschriften, dan is de verleiding groot om dan maar een abonnement af te sluiten. Mogelijk dat deze mensen straks weer bij ons terug komen als ze een jaar hebben volgemaakt. Ondertussen hoor en lees ik dat veel boekwinkels in Nederland om verschillende redenen er mee zijn gestopt. Of er binnenkort mee ophouden. Soms omdat ze er geen zin meer in hebben, omdat de eigenaar met pensioen gaat en geen opvolger heeft gevonden of omdat ze geen geld hebben voor een noodzakelijke verbouwing. In veel gevallen is de onderliggende reden wel degelijk te herleiden naar corona. Vier maanden dicht heeft er bij veel ondernemers behoorlijk ingehakt en als je al die tijd geen stuiver aan steun hebt gekregen, dan is het op een gegeven moment wel voorbij. Door zolang in te teren op je eigen spaargeld heb je uiteindelijk weinig andere keuze dan je winkel te sluiten om met zo min mogelijk kleerscheuren weg te kunnen lopen.


In Almere-Haven voelen wij de klap van december vorig jaar nog altijd. Dat zie je onder andere terug in een deel van ons assortiment. Het assortiment cadeaukaarten is zo goed als verdwenen en ook postzegels zijn nauwelijks nog aanwezig. Producten die om behoorlijke investeringen vragen en onder aan de streep niets of nauwelijks iets opleveren. Het zijn zogenaamde serviceartikelen. Je hebt ze nodig om klanten binnen te krijgen en je hoopt dat ze dan ook een tijdschrift of boek meenemen. Misschien niet nu, maar dan toch zeker volgende maand. Op een gegeven moment moet je echter de keuze maken: geef je het weinige geld dat je hebt uit aan nieuwe boeken voor je eigen winkel of aan cadeaukaarten van Bol en Amazon. Of aan velletjes postzegels, die je een investering van een paar duizend euro kosten en waar je onderaan de streep zo goed als niets aan verdiend.


Voor veel ondernemers is de keuze dan niet moeilijk. Ook voor mij niet, al kost het je natuurlijk wel klanten. Veel mensen hebben geen enkel begrip voor het feit dat je geen velletjes postzegels verkoopt. Je legt het uit en zegt dat wij wel zegels kunnen uitprinten als ze hun geschreven kaarten meenemen en bij ons in de brievenbus gooien. Soms verlaten ze dan echter alsnog hoofdschuddend en mopperend de winkel en zie je ze niet meer terug.


Het is voor ons een wedstrijd die we niet kunnen winnen. De afweging is echter simpel: we kunnen ons geld maar één keer uitgeven en doen dat liever aan producten waar we iets mee verdienen. Alleen dan kunnen wij de huur betalen. Alleen dan maken wij kans om te overleven.

Eric Herni is Eigenaar bij Boekhandel Eric Herni (The Read Shop Almere-Haven) en schrijft met grote regelmaat een column over zijn boekwinkel in Almere-Haven. Over de gevolgen van corona voor de retail en de kunst van het overleven.

Vorige artikelOptiGroup neemt leverancier schoonmaakproducten over
Volgende artikel OPI 2021 forum in het teken van de toekomst

Gerelateerde berichten

Het is nooit goed of het deugt niet!

Het is nooit goed of het deugt niet!

Nieuwe Primera in Oudenbosch brengt levendigheid én service terug in het dorpshart

Nieuwe Primera Oudenbosch brengt levendigheid én service terug

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!