Na jaren van soms ingrijpende, maar noodzakelijke veranderingen in de logistiek en organisatie, is Quantore in een wat rustiger vaarwater beland op dat gebied. De laatste grote ingreep, de overgang van een avond- naar een dagoperatie in de logistiek, is afgerond. Quantore verwacht dat 2024, voor het eerst in jaren, een ‘normaal’ jaar wordt , waarin de uitlevergraad weer rond de 98% zal liggen. Directeur Arnold Theuws kan dan ook aan de vooravond van de Relatiedag met een positief gevoel vooruitblikken op belangrijke vraagstukken als verduurzaming, aanbestedingen, kwaliteit en de ledenadviesraad.
Arnold Theuws trapt af met een korte terugblik op 2023. ‘Quantore kan terugkijken op een financieel goed jaar. We hebben een kleine omzetstijging gerealiseerd, maar dan wel in belangrijke mate veroorzaakt door gestegen prijzen. We dalen enigszins in volumes, maar de winstgevendheid neemt toe door de verbetering van de marges en door de kosten onder controle te houden.’ 2023 was operationeel uitdagend vooral door
tekorten op de arbeidsmarkt. Het effect hiervan werd versterkt door het feit dat Quantore alleen korte diensten aan het einde van middag en avond kon bieden. ‘Dit personeelsgebrek had tot gevolg dat we niet altijd de productie konden afmaken. Eind vorig jaar zijn we van een avondnaar een dagoperatie gegaan, wat we hebben toegelicht tijdens de laatste jaarvergadering, en het blijkt de juiste beslissing te zijn. We kunnen nu gemakkelijker medewerkers aannemen en binnen boord houden. Zij vinden het prettiger om overdag
te werken. We kunnen daardoor de servicelevels halen en hebben minder uitstroom van personeel, waardoor we ook minder mensen hoeven in te werken. Dit heeft positief effect op de werkomstandigheden voor mensen, de productiviteit en de kosten.’
Succesvolle invoering dagoperatie
Theuws realiseert zich dat de leden en hun klanten moesten wennen aan de nieuwe werkprocedure en eerder moeten bestellen. ‘Het blijkt dat voor het overgrote deel van de eindgebruikers dit niet uitmaakt. Natuurlijk zijn er leden die meer last hebben van de overgang naar een dagoperatie dan anderen. Maar het collectief heeft hierbij een belangrijke stap gezet.’ Overigens viel de invoering van de dagoperatie toevallig samen met het faillissement van Staples in Nederland. Hierdoor kregen de leden volgens Theuws een verkeerd beeld en werden er onjuiste conclusies getrokken. ‘Door het faillissement kregen we heel veel extra werk, waar we geen rekening mee hadden gehouden in de planning. We konden niet op korte termijn meer mensen werven, waardoor het servicelevel tijdelijk wat lager was. Verschillende leden zochten de oorzaak bij de dagoperatie, maar in werkelijkheid lag het bij het verhoogde werkaanbod. Terwijl je voorheen in zo’n situatie snel extra krachten uit de arbeidsmarkt kon halen, is dat tegenwoordig niet meer mogelijk.’
Theuws ving toen wat geluiden op van: het is altijd wat met Quantore. ‘Ik kan het sentiment begrijpen, want er zijn de afgelopen jaren door uiteenlopende redenen verstoringen geweest in de logistiek, die in meer of mindere mate van invloed waren op onze uitleverkwaliteit. Het is niet helemaal juist om dat alleen Quantore aan te rekenen. Afgelopen jaar hadden we een nijpend gebrek aan arbeidskrachten, daarvoor waren de supply chains wereldwijd verstoord door de energiecrisis en oorlogen, en wat eerder konden we de mensen
niet inzetten vanwege de pandemie. In de jaren daarvoor hadden we events als de implementatie van het ERP-systeem, de aansluiting van nieuwe mechanica en de ingebruikname van het tweede, nieuwe magazijn. Ik ben van mening dat Quantore al deze grote projecten en events overwegend goed heeft volbracht. Dergelijke ingrijpende gebeurtenissen hebben een grote impact op de logistieke operatie en vragen helaas extra tijd om opnieuw in te regelen. Maar nu hebben we voorlopig alle grote ingrepen en systeemwijzigingen
uitgevoerd.’
Volume op peil
‘Onze verwachting is dan ook dat de leden de komende tijd weer kunnen vertrouwen op een hoge kwaliteit van leveren. We zijn met de huidige logistieke inrichting zelfs in staat om substantieel te groeien, met misschien wel 50%. Mochten er zich ontwikkelingen in de markt voordoen, zoals een verdere consolidatie, dan weten we dat we in staat zijn om dat op te kunnen vangen.’ Volgens Theuws moet Quantore het volume op minimaal op peil houden, maar is groei nog wenselijker, om de kostenstijging te spreiden over grotere aantallen. Anders worden de producten en diensten alleen maar duurder. ‘Wij zitten in een consoliderende vechtmarkt, waarin partijen verdwijnen. De ‘last man standing’ heeft de markt. Ik ben ervan overtuigd dat Quantore als één van de laatste groothandels overblijft.’ Een van de speerpunten in de strategie van Quantore is duurzaamheid. ‘Op dit gebied hebben we een goed jaar gehad. We hebben voor het eerst de ‘CO2-prestatieladder’ uitgevoerd, waarbij we level 3 hebben gehaald. Daar zijn we tevreden over. We hebben daarnaast een CO2-reductie bereikt van 25%. Ook doen we mee aan EcoVadis, een onafhankelijke meetlat die duurzaamheid op een brede manier scoort. Hierbij hebben we vorig jaar de kwalificatie Zilver gerealiseerd. We zitten hiermee bij de 10% meest duurzame bedrijven die aan EcoVadis deelnemen. Dit jaar willen we Goud halen en dan zitten we bij EcoVadis bij de top 5% duurzaamste bedrijven. Hier zijn we blij mee.’
LAR toegevoegde waarde
Theuws gaat ook in op de voortgang van de nieuwe Leden Advies Raad (LAR). ‘We hebben de agenda voor komend jaar gemaakt en bepaald hoe we beter met elkaar in gesprek kunnen gaan. Onlangs zijn de eerste twee adviesaanvragen door de LAR behandeld en goedgekeurd: de definitie van geconcentreerd inkopen en de mogelijkheid van een langere betalingstermijn. Omdat de LAR allebei de adviesaanvragen unaniem als positief beoordeelt, weet de directie dat hiervoor draagvlak is bij de leden. En dat is een belangrijke toegevoegde waarde van de LAR.’ De Quantore-directeur verwacht dit jaar goed te kunnen scoren op het gebied van kwaliteit. ‘We hebben een onafhankelijke partij ingeschakeld om een benchmark uit te voeren naar de kwaliteit en de volwassenheid van onze logistiek. Hoe doet Quantore het in vergelijking met andere logistieke bedrijven? In dit onderzoek is ook specifiek aandacht geweest voor de noodzakelijkheid van de versobering van de servicelevels als gevolg van de dagoperatie. Ook hebben we advies gevraagd over verdere optimaliseringsmogelijkheden. Uit het eindrapport blijkt dat we een zeer volwassen logistiek hebben en daarmee behoren tot de top 10% van de logistieke bedrijven in Nederland. Het verrast me niet helemaal, want we hebben goede medewerkers en veel geïnvesteerd in onze logistiek, maar het is toch leuk om dit door een externe consultant bevestigd te krijgen.’
Duurzaamheid hoog op agenda
Duurzaamheid zal ook het komend jaar weer hoog op de agenda staan. ‘Ook bij de eindgebruikers en tenders wordt dit thema steeds belangrijker. We zijn actief in het terugdringen van de CO2-impact, niet alleen voor onze organisatie. We kijken ook hoe we onze klanten hier meer bij kunnen betrekken. We willen eindgebruikers helpen om een bewuste keuze te maken voor duurzame artikelen en de impact van hun bestelgedrag. Er is wat aan de hand in de wereld en iedereen draagt hiervoor zijn eigen verantwoordelijkheid. Wij doen wat wij kunnen en zien ook een verantwoordelijkheid in de keten. We nemen onze leden en partners hierin zoveel mogelijk mee .’
Aanbestedingen zijn een ander aandachtspunt voor de komende tijd. ‘Wij hebben de intentie om rechtstreeks aan te gaan besteden bij grote eindgebruikers. We hopen hiermee samen te kunnen werken met een of meerdere leden.’ Ook ligt de focus komend jaar op het gebied van pricing. We willen leden vooraf kunnen informeren over prijswijzigingen en we willen hen beter ondersteunen op het gebied van adviesverkoopprijzen.’ Verder is databeveiliging een steeds belangrijker vraagstuk. ‘We hebben heel veel systemen en dat brengt een bepaalde mate van kwetsbaarheid met zich mee. Cybersecurity staat bij Quantore natuurlijk hoog op de agenda. Zo brengen we applicaties en systemen zoveel mogelijk naar de cloud en voeren we intern campagne om de awareness op cyberrisico’s te vergroten.’
Theuws tot besluit: ‘Verandering is de enige constante. Je moet in elke markt en zeker in de onze voortdurend veranderen. Als je niet meegaat met de markt, dan ben je niet meer relevant. Wat heeft Quantore nu nodig om weer klaar te staan voor de komende jaren? Het antwoord hierop leggen we vast in de vernieuwde strategie, die we toetsen bij de LAR en vervolgens delen met onze leden.’
Lees hier over de Quantore relatiedag.