Vakbeurs Spotlight zet meer in op stationery en office. Vanuit de markt kwam de vraag naar verbreding van dit aanbod. De grote merken uit de stationery-wereld zijn nu vertegenwoordigd op de beursvloer. Met de komst van Adveo is een mooie stap gezet naar groei in het office-assortiment. Organisator Bas de Bruin duidt de ingezette koers en brengt de laatste beursnieuwtjes.

Bas de Bruin staat voor de achtste editie van de vakbeurs Spotlight. ‘De coronaperiode hebben we gebruikt om nog eens goed naar het concept te kijken. Aanvankelijk waren we gericht op de ‘gedekte tafel’ en woonaccessoires, waarna er speelgoed bij kwam. We hebben toen besloten om afscheid te
nemen van de eerstgenoemde segmenten. We zijn ons volledig gaan richten op kids, stationery en feestartikelen. Sindsdien verloopt het zeer succesvol. Vooral het stationery-segment voelt zich in zijn element en daarmee zijn we flink aan het uitbreiden.’

Meer stationery-exposanten

Voor de komende editie is het aanbod van stationery groter dan ooit op Spotlight, volgens De Bruin. ‘Er zijn nu gerenommeerde namen uit die sector aanwezig, zoals Brepols, Verhaak, Depesche, American Greetings, Lannoo Graphics, Libris Blz., Artige en Royal Talens. De meest recente aanwinst op de beursvloer is Adveo. Dit is weer een mooie stap naar het office-segment. Daarin kunnen en willen we zeker nog groeien.’
De Bruin constateert dat de beursbezoeker steeds vaker vraagt naar een groter aanbod van stationery én office. ‘Tijdens de vorige editie hadden we al wat meer stationery-exposanten dan
voorheen. Toen trokken we veel bezoekers vanuit Primera, Bruna, The Read Shop en Libris Blz. De
standhouders kregen hele positieve verhalen terug van de bezoekers. Mede hierdoor is de groep
stationery-aanbieders flink gegroeid voor het aankomende event. Bovendien is Libris Blz. een
samenwerking met ons aangegaan, waarbij hun winkels actief worden uitgenodigd voor de beurs
en worden gemotiveerd om naar het Autotron te komen. Uiteraard is Spotlight ook interessant
voor andere retailketens, kantoorboekhandel en boekwinkels.’
In ons land bestaat er momenteel geen serieus platform voor stationery en office. ‘Daar willen
we met Spotlight verandering in brengen. De komende edities gaan we werken aan een groter
podium voor deze doelgroep. We willen het gevoel van Stationery, Office & Convenience Days weer
terugbrengen.’

Licenties over en weer

Het aanboren van de stationery-doelgroep brengt weer een positief neveneffect teweeg voor de andere segmenten op de beurs. ‘Door de huidige combinatie zie je het kleine speelgoed en kids-producten terug in de winkels die gericht zijn op stationery en office. Ook komen er steeds meer licenties over en weer voor en dat zie je zowel in stationery als in boeken en speelgoed terug. Sowieso wordt er nog steeds veel geld uitgegeven aan van alles voor kinderen, ondanks de moeilijke tijd met inflatie en kostenstijgingen.
Dit biedt voor de detailhandel volop kansen met nieuwe producten, waardoor je altijd de klant naar
je winkel kunt krijgen. Het blijft een interessante doelgroep om op te focussen.’
Ook probeert Spotlight de standhouders op de beurs te stimuleren tot meer interactie. ‘Dit kan zijn in de vorm van workshops, uitleg van assortimentsgroepen, tonen van de werking van producten of een (korte) presentatie. Doel is de ondernemer te inspireren en te activeren in zijn winkelvoering, waardoor zowel ondernemer alsleverancier kan bouwen aan het commercieel succes.‘
Een van de nieuwe activiteiten is een spellenplein, wat mede is geïnitieerd door Boosterbox. ‘Hier
komen alle grote spellenleveranciers te staan, zoals Ravensburger en Jumbo, die in het kort hun producten uitleggen. De ervaring van eerdere edities heeft ons geleerd dat dit de verkoop van spellen in de winkel opstuwt. Sinds de coronatijd zijn spellen en puzzels enorme hardlopers.’

De beursvloer van Autotron zal worden ingenomen door ruim honderd exposanten. Dat is een stijging van 10 procent. De Bruin mikt door het grotere en bredere aanbod op zo’n 1500 tot 2000 bezoekers.
De vakbeurs Spotlight vindt plaats op 5, 6 en 7 maart 2023 in Autotron te Rosmalen. De entree, koffie, thee en parkeren zijn gratis. Het gemakkelijkste is te registreren via spotlight-event.nl, maar
ter plekke aanmelden is ook mogelijk.

X