KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»T-Mobile: ‘Nederlanders willen smartphones wel recyclen, maar weten niet hoe’
Meest gelezen nieuws

T-Mobile: ‘Nederlanders willen smartphones wel recyclen, maar weten niet hoe’

17 januari 20193 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

E-waste is volgens Closing the Loop de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Alleen al in de afgelopen tien jaar zijn wereldwijd meer dan 7 miljard smartphones geproduceerd en die resulteren uiteindelijk in een enorme afvalstroom van ‘oude’ mobiele telefoons.

Closing the Loop is een sociale onderneming die het gebruik van mobiele telefoons duurzamer en zelfs ‘circulair’ wil maken. Samen met T-Mobile wordt dit jaar een eerste stap gezet in de strijd tegen de snel groeiende stroom e-waste en introduceren beide organisaties een recycleprogramma dat hergebruik en recycling van smartphones stimuleert. Tijdens de vierde editie van de Week van de Circulaire Economie is van 14 tot en met 18 januari te zien dat circulariteit een steeds grotere rol speelt in onze samenleving, en dus ook in de telecomsector.

Onderzoeksresultaten

Nog wat resultaten uit het onderzoek dat is afgenomen onder meer dan 1000 respondenten van 18 jaar en ouder. Gevraagd is naar de kennis van de gemiddelde Nederlander over duurzaamheid, recycling en e-waste. Circa driekwart van de Nederlanders zegt geen idee te hebben wat e-waste is. Bijna alle respondenten is in meer of mindere mate bewust wel bezig met duurzaamheid. Dat doen ze vooral door energie te besparen, bijvoorbeeld door spaarlampen te gebruiken, afval te scheiden, korter te douchen of spullen te repareren in plaats van weg te gooien.

Zeven op de tien Nederlanders hebben een oude smartphone in de kast liggen. Slechts 14 procent zegt een oude smartphone te recyclen. Een belangrijke reden kan zijn dat bijna tweederde van de onderzochte groep geen idee heeft waar ze de smartphone kunnen inleveren voor recycling. Directeur Joost de Kluijver van Closing the Loop denkt dat het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is mensen goed te informeren en recycling nog beter te faciliteren. “De aanschaf van een nieuw toestel is een perfect moment om klanten te informeren en te helpen met een betere bestemming voor hun oude toestel. Daarom is het van belang dat telecomaanbieders zich hiervoor inzetten.’’

Smartphones bewaren

Op de vraag wat mensen met hun oude smartphones doen, werd ‘bewaren’ het vaakst genoemd (door bijna de helft van de respondenten), gevolgd door ‘weggeven’ (36 procent) en ‘doorverkopen’ (20 procent). Toch zegt ook tien procent de smartphone niet naar een inzamelpunt te willen brengen voor recycling omdat ze deze graag houden als reservetelefoon. Tegelijk geeft ruim driekwart van de smartphonebezitters aan wel te overwegen dit anders te doen en hun oude smartphone een tweede leven te geven. Zo gaf ruim de helft aan ook te overwegen de smartphone in te leveren bij een inzamelpunt voor recycling.

Waardevolle grondstoffen

Een smartphone bevat veel waardevolle grondstoffen die goed hergebruikt kunnen worden, zoals goud, zilver en koper. Door het weggooien van oude smartphones komt nu nog een groot deel op de afvalhoop terecht en worden deze grondstoffen niet hergebruikt. Ruim de helft van de Nederlanders is zich daar niet van bewust. CEO Søren Abildgaard van T-Mobile denkt dat de sector actief moet bijdragen aan een duurzamer gebruik van waardevolle grondstoffen en telecomproviders hun verantwoordelijkheid moeten nemen. “Daarom creëren we bewustwording bij onze klanten. Ons doel is de hele telecomsector stimuleren mee te doen”, aldus Abildgaard. “We zijn blij te zien dat het onderzoek aantoont dat ruim de helft van de Nederlanders overweegt een abonnement af te sluiten met een optie als deze.”

Bron: Channelconnect

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikel2 miljoenste klant bij Allekabels.nl
Volgende artikel Oppo werkt aan camera met 10x optische zoom

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!