ACCO Brands houdt de vinger flink aan de pols wat betreft de laatste trends en ontwikkelingen in de werkomgeving. Nu werknemers weer terugkeren naar kantoor om elkaar te ontmoeten en samen te werken, zijn er andere, nieuwe behoeften en oplossingen nodig. In dit kader zet ACCO Brands onder meer in op visuele communicatie, met als motto ‘We zien elkaar op kantoor!’. Het sterke merk Nobo voorziet hierbij in een keur aan passende producten. Een blik op de nieuwe campagne, die enorme kansen biedt voor de vakhandel.. Â
Nadat ACCO Brands de coronajaren goed heeft doorstaan door vol in te zetten op de nieuwe werkomgeving, komen er nu weer andere uitdagingen op het pad, zoals een hoge inflatie, enorm stijgende kosten voor grondstoffen en logistiek en de energiecrisis. Dat neemt niet weg dat ACCO Brands onverminderd aan de weg blijft timmeren. ‘We hebben hiermee te dealen. Als je slagvaardig bent en een ondernemersgeest hebt, zie je overal mogelijkheden om met de veranderende omstandigheden om te gaan. Dat lukt ons steeds best aardig’, stelt Marko Hoogenboom, country manager Benelux bij ACCO Brands EMEA.Â
Structureel terug naar kantoorÂ
Lag eerst de focus op thuiswerken, langzaam terug naar kantoor en healthy office, thans gaat er een nieuwe fase in. We zijn nu in een periode beland, waarin we structureel terug gaan naar kantoor en ook nog steeds thuiswerken. Dit vraagt weer om nieuwe producten, die gemakkelijk mee te nemen zijn en waarmee ook onderweg gewerkt kan worden. Voorheen was werk een plek waar je naartoe gaat, maar tegenwoordig is werk meer wát je doet. De nieuwe realiteit is dat je flexibel bent en op verschillende plekken kunt werken. We hebben tegenwoordig dan ook producten die gericht zijn op de thuiswerkplek, rondom de computer, een gezonde, ergonomische werkplek en het ontmoeten en samenwerken op kantoor. Ook geven we aandacht aan het concept ‘Office in a bag’.’Â
Schijnwerpers op visuele communicatieÂ
Hoogenboom zet de schijnwerpers gezien de huidige marktontwikkelingen op Nobo, het merk voor visuele communicatie binnen ACCO Brands. ‘Voorheen was die categorie niet meer dan een flipover, planbord of whiteboard. Nu zijn het andere soort producten waarmee je met elkaar bezig bent en samen kunt werken. Hiermee gaan we prominent naar de markt. Visuele communicatie biedt namelijk een enorme kans voor onze industrie, gezien de terugkeer naar kantoor en een andere rol van kantoor als ontmoetingsplek.’Â
Mickelle Tak, trade marketing manager Benelux ACCO Brands EMEA, schetst de achtergrond van het nieuwe aandachtsgebied van visuele communicatie. ‘Je ziet veel bedrijven momenteel nog worstelen. Ze willen op een goede manier hybride werken invoeren. Mensen zijn ook nog steeds thuis werkzaam, misschien voor een of meerdere dagen, maar meer dan vóór corona. Tegelijkertijd zien werkgevers hun werknemers ook graag terugkeren naar kantoor, omdat zij merken dat hun personeel zelf behoefte heeft aan onderling contact en mensen willen voelen dat ze onderdeel zijn van een team. De binding met de organisatie neemt af, doordat iedereen maar thuis werkt. Daarom willen werkgevers stimuleren dat, als werknemers naar kantoor komen, ze collega’s ontmoeten, brainstormen met elkaar of nieuwe plannen maken. Het kantoor wordt dan echt een ontmoetingsplaats, waarvoor je ook visuele communicatieproducten nodig hebt.’Â
Flexibele productenÂ
Nobo kan hierbij in de behoefte voorzien met een breed productenpakket. Tak: ‘Momenteel staan flexibele producten meer onder de aandacht. Misschien zie je af en toe nog wel een stiltewerkplek, maar kantoren worden vooral ingericht op meer samenwerken in projectruimtes en dergelijke. Nobo kan van elke ruimte een werkomgeving maken door het gebruik van verrijdbare flipovers, mobiele kantelborden en flexibele oplossingen als het Nobo Move & Meet systeem.’Â
ACCO Brands besteedt in dit verband de nodige aandacht aan ondersteuning van de dealers in hun communicatie naar de eindgebruiker. ‘We bouwen een campagne rondom de visuele communicatieproducten met de slogan ‘We zien elkaar op kantoor!’. We brengen hierin de voordelen van het werken met collega’s naar voren. Ook willen we de betrokkenheid van werknemers versterken. Zo van: het is leuk om op kantoor te komen, je ziet elkaar, er is plek voor sociale interactie en elkaar inspireren en samen te werken, je voelt je weer onderdeel van het bedrijf.Â
Drie aandachtsgebiedenÂ
De leverancier concentreert zich op drie aandachtsgebieden. Tak: ‘Ten eerste samenwerking, die bestaat uit allerlei producten die je nodig hebt om goed met elkaar samen te werken en te brainstormen. Ten tweede communicatie: producten om boodschappen over te brengen, zoals vitrines en kliklijsten. Ten derde de persoonlijke werkplek, thuis, op kantoor of onderweg: eigen notitiebordjes, kleine bureau-flipovers en planborden.’Â
Hoogenboom vult aan: ‘Ondanks de digitalisering, die de laatste jaren een reuzensprong heeft gemaakt, zijn de persoonlijk producten nog steeds nodig. Er wordt inderdaad minder geprint, maar dat wil niet zeggen dat er geen notities gemaakt moeten worden. Sinds we meer thuis gingen werken zijn de kleine hulpmiddelen om iets te noteren of notitieboekjes harder gegaan. Mensen willen toch aantekeningen maken, waar ze ook zijn. Ook planningsproducten om zaken visueel te maken, lopen goed, evenals mobiele systemen als flipovers die worden ingezet om content te delen. De langzame achteruitgang van traditionele producten als archiveringsmiddelen wordt ruimschoots gecompenseerd door deze nieuwere categorieën.’Â
De dealer kan voor de campagne ‘We zien elkaar op kantoor!’ gebruik maken van uiteenlopende tools. ‘Zo kunnen we producttrainingen geven en kunnen we onze klanten voorzien van een breed arsenaal aan marketingmaterialen. Denk aan onderscheidende online content, productvideo’s, brochures, een online whiteboard selectietool en promoties voor eindgebruikers. Een heel uitgebreid pakket dus. Hiermee onderscheiden we ons in de branche. Het draait niet alleen om het product en het merk, maar alles er omheen om onze klanten te ontzorgen en te inspireren.’Â
Office in a bagÂ
‘Er zit nog heel veel tussen het kantoor en de thuiswerkplek. Dat willen we met de categorie ‘Office in a bag’ invullen. Je brengt je kantoorbenodigdheden en hulpmiddelen onder in een tas en je gaat er overal mee naartoe, of het nu het kantoor is, thuis of onderweg. Je kunt overal aan het werk. Ons merk Kensington heeft een uitgebreid assortiment laptoptassen. We hebben ook aktetassen en reistrolleys, maar we zijn nu zeer succesvol in sportieve rugtassen en sleeves. We kunnen de tassen vullen met verschillende producten die je onderweg nodig hebt, zoals een privacy filter, koptelefoon, compact toetsenbord, kleine muis, inklapbare laptopverhoger, mobiele hub, laptopslot, luxe mapje en etui en drinkfles. De tas kan zowel producten van Kensington als Leitz bevatten en is niet alleen onderweg, maar natuurlijk ook op kantoor of thuis in te zetten.’Â
ACCO Brands zet verschillende instrumenten in om dergelijke nieuwe concepten onder de aandacht van de vakhandel te brengen. Hoogenboom: ‘We hebben de beschikking over een sterke salesforce die de markt ingaat en de boodschap brengt dat deze producten nog absoluut relevant zijn. We kunnen de dealer ook alle content aanreiken, vooral online. Ook doen we promoties waarbij onderweg werken centraal staat. We gebruiken alle tools van onze klanten om de eindgebruiker te bereiken, want onze klanten kennen hun klanten maar al te goed. Dat is veel effectiever. Of het gaat om een kantoorvakhandel of een grotere online speler, beide kennen hun klanten wel. Bij een retailer kunnen we een display inzetten, bij een webshop een banner. Verder zijn specifieke promoties mogelijk. Het verschilt per kanaal en per klant. We kunnen echter praktisch alles bieden op sales- en marketinggebied.’ Â
Hoogenboom tot besluit: ‘We proberen continu met concepten te komen die essentieel zijn voor de actuele manier van werken. We zien voor ons hierin een voortrekkersrol weggelegd, niet alleen voor ACCO Brands maar voor de hele branche, zodat we met ons allen relevant blijven in de toekomst.’ Â