KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»Column Peter Damman: Met een cool merk heb je pas een lifestyle!
Blog

Column Peter Damman: Met een cool merk heb je pas een lifestyle!

12 juli 20244 Min leestijd
Met een cool merk heb je pas een lifestyle!
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Gezelligheid is een bijzonder fenomeen. Ik kom regelmatig in een gastvrije bourgondische stad die ook alle kenmerken daarvan heeft. Er is een ruim aanbod aan gastronomie en horeca, en voor iedereen is er wel iets leuks te vinden. Sterker nog, de stad telt bijna 500 geregistreerde horeca ondernemingen. Een enorm aanbod dus , en toch zijn er een aantal plekken waar het altijd drukker is dan elders. Dat zijn de populaire hotspots waar je zeker gezien moet worden. Niet omdat daar het eten of drinken beter is dan ergens anders in de stad ,maar gewoon omdat je er pas echt bij hoort als je daar een ingewikkelde koffie drinkt. Want het kenmerk van de mens is nu eenmaal dat hij graag ergens bij wil horen. Want stel je toch eens voor dat je bij het verkeerde etablissement zit. Dat zou een enorme ramp zijn voor je imago!

Maar het continu erbij willen horen is wel een ingewikkelde en tijdrovende bezigheid . Want de keuze voor de juiste sneaker, mobiele telefoon, jeans , of auto kan veel hoofdpijn veroorzaken. Gelukkig zijn daar nog de social media, en marketing- en media professionals, die ons helpen om de juiste keuze te maken. En er is de specifieke ‘lifestyle’ marketing die ervoor zorgt dat er bepaalde producten of merken zijn voor hen die graag geholpen worden om middels een product en een bepaald uiterlijk het zo vurig gewenste gedrag te kunnen vertonen. Wat dan weer een reflectie zou moeten zijn van hun buitengewone interessante levensstijl. Het mooie van deze lifestyle producten is dan ook dat de band met het product veel verder gaat dan gewone functionaliteit. Het product of merk creëert dan een emotionele band. Het merk wordt zelfs een echte vriend. Als een merk een lifestyle symboliseert wat de consument aanspreekt, zal dat een levenslange trouwe klant opleveren. Immers, het merk is de eerste stap naar dat belangrijkere doel, een beter en mooier leven. En dat gevoel heb je alleen als je dat specifieke merk of product bezit.

Natuurlijk is ook deze lifestyle marketing onderhevig aan een immer veranderende grillige dynamiek. Wat gisteren hip was, kan morgen volledig out of fashion zijn. De zongebruinde en tevreden rokende cowboy op het paard was ooit het symbool van een stoere vent die met een sigaretje in zijn mond een echte onafhankelijke macho was. En wat dacht u van het zogenaamde ‘druk’ zijn met je werk. De klassieke carrière tijger die 5 dagen per week werkt, wordt door de millenial doorgaans zeker niet serieus genomen. Immers, de work life balance moet in orde blijven en bij deze nieuwe lifestyle hoort ook veel vrije tijd , en een korte werkweek om jezelf te ontplooien en lekker te reizen. En als je al werkt, dan het liefst remote, want naar kantoor gaan is niet meer van deze tijd. Maar wat de ontwikkelingen ook zijn, ik vind het altijd boeiend om ze te volgen. Met daarbij wel het besef dat we veel van onze keuzes niet volledig zelfstandig nemen, maar dat ze worden beïnvloed door wat we om ons heen zien en horen.

En er komen elke dag zoveel prikkels en impulsen op ons af, dat het enorm lastig is om niet beïnvloed te worden. Er zijn schattingen dat we tussen de 500 en 3.000 reclameboodschappen per dag op ons af krijgen. Denk alleen eens hoeveel content je brein moet verwerken bij een bezoek aan de supermarkt. Probeer dan maar eens bij de scankassa te komen met een karretje met alleen maar gezonde producten!

Maar de invloed van producten en merken op ons leven is ook wel erg leuk. Kijkt u wel eens foto’s terug van jaren geleden? Die bril, schoenen en kleding zijn dan opeens hilarisch, terwijl je met die look er toen wel heel erg bij hoorde. En dat stoere brommertje? Ik heb hem nog steeds en hij zal wel weer in de mode komen. Als ik er dan weer mee rijdt, straalt dat wel iets bijzonders uit, een eigen onafhankelijke ‘ lifestyle’. Even wachten dus wat de influencers ervan vinden. Want anders blijf ik gewoon lekker fietsen!

Mr.drs. Peter Damman is voorzitter Officers World en entrepreneur.

Lees ook: Column Peter Damman: Olifant Op De Startbaan!

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelEdding pionier in missie naar een duurzame toekomst
Volgende artikel Adverteer in de Special ‘duurzaam kantoor’ van KBM!

Gerelateerde berichten

Hagelslag Eric Herni

Column Eric Herni: Ziel

Het is nooit goed of het deugt niet!

Column Peter Damman: Alles is veel leuker in Australië !

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!