KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»De slager weet meer dan internet!
Blog

De slager weet meer dan internet!

27 september 20244 Min leestijd
Column Peter Damman: Gelukkig zijn er veel goede deskundigen!
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Iedere zichzelf respecterende buurt heeft tegenwoordig een buurtapp. Handig als je wil weten wanneer de vuilnisbakken aan de straat moeten of wie die nieuwe leuke bewoners van de wijk zijn. En wat dacht u van de jaarlijkse barbecue? Nuttig om te weten welke taak je dit jaar weer krijgt. De praktische app geeft je alle informatie zonder dat je de buren echt hoeft te spreken. Gewoon even een tekstberichtje sturen en alles is geregeld. Lekker praktisch ! 

Het is wel een bijzonder fenomeen van deze tijd. Alles kun je met je mobiele telefoon regelen. Kaartjes kopen, deelscooter starten, locatie delen, gemakkelijk betalen in de winkel. En ook nog communiceren. Alhoewel dat laatste wel veranderd is. We bellen namelijk niet meer zo graag. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat 40% van de jongeren kampt met belangst. Liever een cryptisch berichtje sturen in onbegrijpelijk Nederlands, want het is wel heel eng als iemand met zijn stem de telefoon opneemt. Maar deze  manier van contact maken brengt ook met zich mee dat persoonlijke sociale communicatie anders en zeldzamer lijkt te worden. 

In ons dagelijks leven is deze moderne digitale communicatie inmiddels heel gebruikelijk geworden. Eten bestel en betaal je bij een grote zuil om vervolgens zelf je bestelling af te halen. Zonder te hoeven praten. En in  winkels lijkt het vaak ongepast om te veel vragen te stellen, immers je wil de verkoopster niet storen als ze net op haar telefoon kijkt. En sport of concerten bekijken we met onze mobiele telefoon, zelfs als we in het stadion zitten.  

Maar de mens blijft toch een sociaal wezen dat onmiskenbaar behoefte heeft aan persoonlijk contact. We vinden het immers wel gezellig om met 50.000 man op een overvol festival terrein te staan en al dansend nieuwe mensen te ontmoeten. Om daarna op de nabijgelegen idyllische camping nog meer vrienden te maken. Is een standaard praatje maken dan alleen maar voor mensen boven de 30? Natuurlijk niet! 

Zeker in het zakenleven is persoonlijk contact essentieel. Het investeren in de relatie zal altijd zijn vruchten afwerpen. Dus liever op bezoek bij je klant dan een onpersoonlijke mail. Bovendien hoor je bij een kopje koffie of lunch veel meer dan bij een telefoongesprek. Het is dan ook niet heel slim om te bezuinigen op relatiemarketing. Een onvergetelijke ervaring middels een leuke uitnodiging kan de basis zijn voor een jarenlange succesvolle relatie.  Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan de serieuze boekhoudafdeling! 

En ook in de horeca is men er al heel lang achter dat de verbale en non verbale communicatie voor de gasten heel belangrijk zijn. Attent zijn, interesse tonen en een verzorgd uiterlijk zorgen er al snel voor dat de gasten het bezoek meer waarderen en ook nog meer fooi achterlaten. En een welgemeende glimlach en jezelf voorstellen schijnt wonderen te doen Dat moet ik een door artificial intelligence geïnstrueerde bezorgrobot nog maar eens zien nadoen!  

Alhoewel de technologie ons veel gemak en voordelen brengt , kan het nooit volledig de behoefte van de mens aan aandacht vervangen. Al zijn er chatrobots die met gemak uren mensen aan de praat kunnen houden met daarbij de illusie dat we toch echt met een vriendelijk persoon praten. En ook nog in staat zijn om in dergelijke gesprekken een vorm van emotie te leggen.  

Heel mooi dus al die nieuwe manieren van communiceren, maar je als je echt iets wil weten, dan doe je dat het beste persoonlijk. De drukbezochte slager bij mij in de wijk is een betere nieuwsbron dan mijn buurtapp. Jong en oud doet daar zijn boodschappen. De goedlachse vrouw van de slager weet tenslotte vrijwel alles van wat er speelt in onze gezellige buurt. En als je een beetje geduld hebt zal ze alles in geuren en kleuren vertellen. Zou het daarom daar zo druk zijn? Zijn het de lekkere producten of is het gewoon leuk om je wijkgenoten daar te ontmoeten? Dat zal ik even moeten opzoeken op mijn telefoon..! 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelGZ OfficeXperience uitgeroepen tot beste zakelijke dienstverlener Nederland
Volgende artikel Adveo Benelux na overname verder als PBS Benelux

Gerelateerde berichten

Hagelslag Eric Herni

Column Eric Herni: Ziel

geld

Column Peter Damman: Alles is veel leuker in Australië !

KBM Magazine
KBM 2025-04
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

okt 16
Gehele dag

Officers World – Padel Event

okt 28
16:00 - 21:30

BOP Awards uitreiking

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!