Brepols, een naam die synoniem staat voor agenda’s, heeft nu een nieuwe mijlpaal bereikt met de lancering van een unieke ‘de KEMPEN’ notitieboekcollectie. Als enige producent van agenda’s in de Benelux en eveneens marktleider, heeft Brepols zich de laatste tien jaar gericht op diversificatie om succesvol te blijven. Met de introductie van de KEMPEN, die naadloos aansluit op hun bestaande productlijnen, betreden ze veelbelovend nieuw terrein.
Al tientallen jaren staat Brepols bekend als een belangrijke speler op de agenda-markt in België en Nederland. De agenda-assortimenten zijn goed ingeburgerd in Benelux. “Hoewel jaar- en schoolagenda’s ongeveer 75% van onze omzet vertegenwoordigen, hebben we parallel daaraan ook andere activiteiten ontwikkeld”, zegt Marc Aerts, CEO van Brepols. Hij verwijst hier naar kleine lederwaren, tassen en luxe laptoptassen onder het merk Maverick, gericht op een mannelijk publiek, maar ook naar Label M voor een vrouwelijker publiek. Daarnaast is Brepols ook distributeur van de Cross-schrijfwaren.
Ondanks een moeilijk jaar heeft het bedrijf een groei van +10% in 2023 laten zien en wil het zijn ontwikkeling voortzetten, zich openstellen voor andere distributiekanalen (bagage, premium warenhuizen…) en toegevoegde waarde bieden met producten ‘Made in Belgium’. Aerts: “Dit is een argument dat we met name voor agenda’s naar voren brengen. Onze kopers vragen ons steeds vaker om producten die dichtbij worden geproduceerd en milieuvriendelijker zijn vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar gezien de inflatie, ben ik er niet van overtuigd dat de consument niet vaak een voorkeur geeft aan de prijs…”
Roots in de Kempen
Succesvol blijven groeien, betekent ook het ontwikkelen van innovatieve producten. En dat is precies de strategie van Brepols, dat de lancering aankondigt van een reeks notitieboekjes vanaf begin mei. Genaamd de KEMPEN, een knipoog naar de Kempen, de bodem waar de ideeën van Brepols sinds 1796 zijn ontstaan en ontwikkeld. “Het segment van de markt voor notitieboekjes doet het goed in Benelux wat betreft doorverkoop, maar de spelers zijn goed gevestigd en talrijk, dus moesten we met een echt onderscheidend ontwerpl komen”, zegt Aerts. Dus Brepols heeft bijna twee jaar lang hard gewerkt aan het bedenken, ontwerpen en produceren van een exclusief notitieboek van hoge kwaliteit, inspirerend door zijn kleurrijke design, aantrekkelijk door zijn prijs en geproduceerd in België, en volledig anders dan het bestaande aanbod. “In een wereld waar alles in digitale bestanden wordt opgeslagen, in de cloud of op een harde schijf wordt bewaard, houden we nog steeds van woorden op papier. Zo is ons nieuwe notitieboekje ontstaan. Toen we het ontwierpen, kwamen er sleutelwoorden naar voren als traditie, expertise, toekomst en inspiratie. We wilden een notitieboekje dat het erfgoed van Brepols belichaamt op het gebied van printen bindtechnieken, maar tegelijkertijd modern en 24 KBM • MAART 2024 COVERSTORY tijdloos is. Een notitieboekje dat uitnodigt om te schrijven en te tekenen.”
Deze intenties worden weerspiegeld in het bijzondere assortiment van de KEMPEN, dat vanaf aanvang verkrijgbaar is in negen kleuren. “We weten dat consumenten de verscheidenheid aan kleuren waarderen. In eerste instantie kozen we voor tijdloze kleuren, maar we sluiten niet uit dat we later trendy limited editions zullen aanbieden.” Wat betreft de formaten wilde Brepols ook daar het verschil maken door iets groter te zijn dan de meeste notitieboekjes op de markt: 17 x 22 cm en 11 x 16 cm. De touch van de omslag is prettig dankzij het PU-materiaal (polyurethaan). De hoeken zijn schuin en niet rond: “Een uniek design in Europa voor producten met een omgeboekte omslag, meent Aerts. Een ander specifiek punt: het leeslint en de snede van het boekblok zijn in dezelfde kleur als de omslag. Maar wat waarschijnlijk ook de liefhebbers van papier zal aanspreken, zijn de schutbladen die zijn gemaakt van gemarmerd papier. Met olie op water gebaseerde motieven, passend bij de kleur van het notitieboekje. “Op deze manier benadrukken we ons historisch vakmanschap in dit type marmerpapier, geproduceerd door Brepols in de jaren 1800, waarvan het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout authentieke exemplaren bewaart die zijn gescand en gebruikt voor de schutbladen,” zegt Aerts.
Functionaliteit is ook belangrijk
Het grote voordeel van deze nieuwe notitieboekjes is de mogelijkheid om ze volledig vlak te openen. “Brepols is ook een boekbinder en afwerker van drukwerk, vandaar de beheersing van deze techniek. Dit zal de liefhebbers van notitieboekjes zeker bevallen, omdat ze zo meer ruimte krijgen om te schrijven of te tekenen en meer comfort, vooral voor linkshandigen. En we hopen dat het nieuwe consumenten zal aantrekken die trouwe klanten zullen worden.” Tot slot biedt een banderolle, aanwezig op de achterste omslag, consumenten de mogelijkheid om essentiële informatie te raadplegen. “We wilden het notitieboekje niet verpakken met krimpfilm, zodat de consument het kan openen en doorbladeren. Maar eveneens ecologisch want minder verpakkingsafval.”
Om de KEMPEN-collectie bekend te maken, heeft Brepols een website (www.de-kempen.com) ontwikkeld die het verhaal van de creatie en de verhalen van vijf ambassadeurs en hun dagelijks gebruik van een notitieboekje vertelt. “Om onze detailhandelsklanten kennis te laten maken met het assortiment hebben we een mooie doos ontwikkeld met twee producten, een overzicht van de kleuren en een catalogus. We bieden ook speciaal ontworpen POS-materialen aan: een vloerdisplay en een toonbankdisplay om de notitieboekjes te presenteren en de verkoop te stimuleren.”
Lees hier meer over Brepols.