“We hebben elkaar keihard nodig.” Dat was de rode draad tijdens de jaarlijkse Leveranciersdag van Quantore op woensdag 8 oktober. Bij Van der Valk in Nijmegen-Lent kwamen ruim zeventig leveranciers bijeen om bijgepraat te worden over de koers, uitdagingen én kansen van de coöperatie. Algemeen directeur Jan van de Wouw en Manager Inkoop & Category Management Dennis Albers namen de aanwezigen mee in een open en energiek verhaal over samenwerken, vernieuwen en het vinden van nieuwe kracht in een dynamische markt.
Samenwerking in turbulente tijden
Met inmiddels vier maanden bij Quantore achter de rug, trapte Jan van de Wouw de dag af met een heldere boodschap: de basis is goed, maar stilstaan is geen optie. “We opereren in een markt waar de druk op resultaten groot is en de dynamiek ongekend. We kunnen alleen succesvol blijven als we de handen ineenslaan: leveranciers, ondernemers en Quantore samen. In die heilige driehoek moeten we het verschil maken.”
Van de Wouw benadrukte daarnaast het belang van innovatie en nieuwe initiatieven. “Ik leg de vraag bij jullie neer: hoe kunnen we elkaar vinden en samen sterker worden? Niet alleen met Quantore, maar ook met onze ondernemers.”
Eigen koers in dynamische markt
Het jaar stond voor Quantore in het teken van diverse ontwikkelingen, waarin de coöperatie haar koers verder heeft bepaald in een uitdagende markt. Ondanks de veranderende omstandigheden wist de coöperatie belangrijke stappen te zetten, met de succesvolle overname van SSP en de komst van een nieuwe directeur als duidelijke mijlpalen. Terwijl de vraag naar traditionele kantoorartikelen onder druk blijft staan, ontstaan er tegelijkertijd nieuwe groeikansen in andere productgroepen.
Zo stemmen de ontwikkelingen van private labels positief. Het eigen koffiemerk Biaretto blijft sterk groeien, en ook de huismerken Cleaninq, Qrea en IEZZY winnen aan populariteit – mede dankzij co-brandinginitiatieven zoals de samenwerking tussen Qrea en STABILO. Daarnaast ontwikkelen assortimentsconcepten als verpakken & verzenden, schoonmaak & hygiëne en kunst & creatief zich krachtig.
Nieuwe initiatieven en internationale samenwerking
Quantore zet volop in op vernieuwing en samenwerking. Zo is Quantore toegetreden tot het Duitse Soennecken en levert Quantore via SSP inmiddels retailoplossingen aan partijen als HEMA, MediaMarkt, Makro, Gamma en Kruidvat. Deze uitbreiding van retailkennis vormt tevens een waardevolle aanvulling op de brede dienstverlening die Quantore al aan haar leden biedt.
Duurzaamheid: van ambitie naar noodzaak
Duurzaamheid blijft een belangrijk speerpunt. Nu de invoering van de EUDR-verplichting is uitgesteld tot eind 2026, ontstaat er ruimte om samen met leveranciers te werken aan de ontwikkeling van een CO₂-prestatieladder – een thema dat bij aanbestedingen steeds belangrijker wordt. Albers riep leveranciers op om actief bij te dragen aan het realiseren van de gezamenlijke duurzaamheidsdoelen.
Marketing en data als verbindende factor
Er werd ook stilgestaan bij de voortgang op het gebied van marketing en EDI. Het nieuwe overkoepelende marketingplatform Quantore Connect moet versnippering in acties tegengaan en zorgen voor meer gezamenlijk draagvlak. Albers benadrukte het belang van samenwerking: “Ik moet ondernemers overtuigen, maar daar heb ik jullie voor nodig.”
Prijsdruk en jaargesprekken
Ook de bekende gevoeligheid rond prijzen kwam aan bod. Leveranciers die hun tarieven voor 2026 al hebben verlaagd, werden expliciet bedankt. Nu containerprijzen het afgelopen jaar sterk zijn gedaald en de inflatie afneemt, blijft prijsbewustzijn een belangrijk aandachtspunt richting de jaargesprekken.
Samen vooruitkijken
De kernboodschap van de dag was helder: Quantore zoekt langdurige en betekenisvolle samenwerkingen. “We willen begrijpen wat er nog meer mogelijk is, ook buiten de bestaande kaders. Wat kunnen we doen dat we nog niet doen? Hoe kunnen we elkaar versterken?”, sloot Van de Wouw af.
Uitreiking Quantore Awards

- Beste commerciële prestatie: winnaar HERMA (verder genomineerd: Canon, Trust)
- Beste operationele prestatie: winnaar ALSO International (verder genomineerd: Van Oordt, Bura)
- Beste duurzame prestatie: winnaar Coca-Cola Europacific Partners Nederland B.V. (verder genomineerd: Navigator, Durable)
- Leverancier van het jaar: winnaar ACCO Brands (verder genomineerd: BIC, Scaldia)


