De Spielwarenmesse is het wereldwijde trefpunt voor een hele branche. Van 28 januari tot 1 februari 2025 kwam het voor de 74e keer in Neurenberg bijeen – en slaagde erin de zeer hoge aantallen van vorig jaar te evenaren. 2.362 exposanten uit 71 landen presenteerden hun innovaties en trends op een aanzienlijk groter oppervlak en maakten succesvol gebruik van de uitgebreide mogelijkheden die organisator Spielwarenmesse eG bood. Er waren zo’n 57.500 bezoekers uit 126 landen aanwezig. De beurs biedt ook een alternatief voor Insights-X, die vorig jaar werd gestopt. De jaarlijkse vakbeurs voor stationery en office stond dit jaar gepland voor 16 tot en met 19 oktober. Met de Creative- en Back-to-School-secties van de Spielwarenmesse, een week voor Ambiente, bood de organisatie aan leveranciers een alternatief.
“Elk jaar zijn we verheugd om deel te nemen aan de Spielwarenmesse in Neurenberg, het evenement dat professionals uit de speelgoedindustrie niet mogen missen”, aldus Daniel Levy, CEO van Buki France. Vorig jaar nog deelde 97% van de exposanten zijn mening en vond dat deelname aan het grootste evenement ter wereld belangrijk tot zeer belangrijk was. “Onze stand is de hele dag, elke dag, druk geweest – er hangt een echte buzz rond de show”, aldus Alison Coates van Just Play, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, enthousiast. De exposanten beoordeelden de algemene kwaliteit en kwantiteit van de bezoekers als hoger, en ook de omvang van de verkopen was positief. “Precies de juiste besluitvormers waren aanwezig, degenen met een oprechte interesse in onze producten,” aldus Sutepan Ganendiran, directeur van de Duitse startup Compactoys. Massimo Pescarolo van Cicaboom uit Italië merkte op: “De Spielwarenmesse is de enige wereldwijde tentoonstelling voor speelgoed.” Belangrijke Europese markten zagen het aantal bezoekers toenemen. Ook de Verenigde Staten en China behoorden tot de top 10 landen qua bezoekers. De toenemende internationale relevantie van de beurs werd ook opgemerkt door Thomas Eichhorn, MD van MGA Zapf Creation uit Duitsland, die opmerkte dat “de grote Amerikaanse retailers zoals Target en Walmart intensieve gesprekken voerden met de teams van ons hoofdkantoor.” Ook andere grote Amerikaanse spelers vonden dat de Spielwarenmesse steeds belangrijker werd. “Spielwarenmesse is altijd een spannend begin van de evenementenkalender voor het team bij Hasbro”, onthult Bhavesh Somaya (Senior Vice President & General Manager EMEA & APAC). “Mattel blijft substantiële, belangrijke ontwikkelingen lanceren in Neurenberg, zoals de ‘80th Ruby Anniversary Collection’”, voegt MD Sebastian Trischler toe.
Ook op het gebied van service en activiteiten steeg de mening van exposanten. “De voortdurende sterke verbetering van de inhoud van de Spielwarenmesse werd duidelijk gewaardeerd”, bevestigt Christian Ulrich, woordvoerder van de raad van bestuur van Spielwarenmesse eG. De toevoeging van Hal 3C, waar baby- en kinderartikelen en lifestyleproducten worden aangeboden, maakte het gemakkelijker om efficiënt rond te lopen op de beurs en creëerde synergieën. “We zijn dol op de nieuwe hal en de stand die we daar hebben – het was een echt voordeel voor ons,” aldus een verheugde Christian Vollmer uit Fehn, Duitsland. Het moderne ontwerp van het Toy Business Forum en de nieuwe presentatiestijl werden over het algemeen goed ontvangen. Voorbeelden van dergelijke presentatieformats zijn onder meer het informele gesprek met CEO’s en de ToyPitch op de eerste dag van de beurs, waarbij twaalf exposanten korte presentaties van drie minuten gaven over hun nieuwe producten. Opnieuw werd de ToyAward – de prestigieuze brancheprijs in zes productcategorieën – live op het grote podium uitgereikt. “Winnen was een enorme eer, het zette ons als klein speelgoedbedrijf op de radar van de internationale handel”, zegt Yusuf Beyaz, CEO van de Zwitserse startup Qubs. Andere hoogtepunten waren de zeer actuele Specials ‘Sport, Leisure, Outdoor’ met halfpipe-stuntshows en ‘Toys for Kidults’, waarbij producten die gericht waren op de welvarende volwassenenmarkt tot leven kwamen in de drukbezochte centrale ingang (Eingang Mitte). “We waarderen de verscheidenheid aan formaten die het mogelijk maken om nieuwe producten op de best mogelijke manier te presenteren”, zegt Evgeni Melan, COO van Augmented Robotics uit Duitsland. Vooral de twee ToyTrends, ‘Anime & Friends’ en ‘Healthy Heroes’, vond hij in dit opzicht spannend.
Exposanten gaven het thema netwerken de hoogste waardering. “Het is opmerkelijk dat de Spielwarenmesse een ongeëvenaarde bijeenkomst van de industrie, een trendsettend platform, netwerkmogelijkheden en natuurlijk media-aandacht mogelijk maakt”, aldus Anirudh Bhargava, CEO van Tribal Earth Sounds India. Op het relatief nieuwe, maar inmiddels gevestigde RedNight-evenement, transformeerden zo’n honderd exposanten hun stands donderdagavond in ware feestlocaties. Volgens Diego Motto van de Italiaanse fabrikant Giochi Preziosi is RedNight perfect om leveranciers en retailers te ontmoeten: “De netwerkevenementen hebben ons geholpen om nieuwe contacten te leggen en oude vrienden weer te ontmoeten.” Ook in de LicenseLounge met zijn netwerkruimte en op de Internat waren er mogelijkheden voor individuele discussies.